Hannes Astok Estonian Airi käitumisest: mure mõistuse pärast

Hannes Astok
, sagedane lennureisija Tartust
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hannes Astok
Hannes Astok Foto: Margus Ansu / Postimees

Pöördumine majandusministri ning Estonian Airi nõukogu ja juhatuse poole

Esmaspäeva pärastlõunal teatas riiklik lennukompanii Estonian Air asepresident Rauno Parrase suu ja pressiteate läbi, et «tegevust lähiregioonide lennuliinidel /.../optimeerida ja pakkuda talvegraafikust alates Tallinna-Tartu lennuliinil tänasest tihedamat lennugraafikut, teenindab Estonian Air Tallinna-Tartu lennuliini kahe kuu jooksul päevasel ajal».

Maakeelde tõlgituna: kui varem lendas lennuk Tartust Tallinna hommikul 5.30 ja tagasi õhtul 23.45, siis kuni oktoobri lõpuni külastab teraslind Eesti suuruselt teist linna, väljudes Tallinnast kl 13.30 ja naastes kl 16.10.

Veelgi otsesemalt tõlkides: varem said lõunaeestlased hommikul Tartust Tallinna ja sealt edasi lennata ning õhtul viimastelt lendudelt Tallinnast ka otse Tartusse. Uued lennuajad on nii rumalad, et rahvuslind võiks need sootuks lendamata jätta. Säästaks kütust ja loodust.

Ma pole suuremat sorti lennundusekspert, aga selle eest käin tööasjus Tartust maailma eri otstesse pea iga nädal. Ja ühest asjast olen ma aru saanud: et lennuk peaks lendama siis, kui see inimestele ajaliselt klapib. Kui Estonian Airi juhtkond veel ei tea, siis ka Eesti inimesed, sh tartlased, tavatsevad tööpäeva alustada hommikul, et võimalusel õhtul koju tagasi jõuda. Päeva tavatsetakse kulutada töötegemiseks, mitte lendamiseks.

Tartlased saavad muidugi hästi aru, et kui Air Baltic enam Tartusse ei lenda, pole ka Estonian Airil pindu istmikus, mis sunniks teda Eesti haridus- ja teaduskeskust teenindama. Parem plaan on mõistagi katta lendudega Soome provintsilinnu kui oma kodumaad.

Kuigi olen koolis õppinud, et omanik ei tohiks ettevõtte igapäevategevusse sekkuda, siis nüüd on küll aeg käes, mil ka omanik – see tähendab riik ehk meie kõik – peaks oma selge suunise andma. Riiklik lennukompanii pole ju mitte mänedžeride mängukann, vaid strateegiline tööriist riigi ja rahva huvide edendamiseks. Üldkoosolek Juhan Partsi isikus – millised on Sinu seisukohad?

Lõpetuseks väike üleskutse. Tallinnas asuvast konditsioneeritud õhuga kontorist on hr Parrasel ja kolleegidel muidugi mõnus õhtul kell viis koju sõita. Aga hr Parras, tulge proovige igal nädalal vähemalt ühel hommikul kell 2.30 Tartust bussiga startida, et Tallinna hommikustele lennukitele jõuda, ning siis südaööl üritada viimase Tartu bussiga koju jõuda kella 3 paiku öösel. Loomulikult selleks, et hommikul värskelt kontoris tööl olla. Ja võtke kaasa ka kolleege juhatusest ja nõukogust, et nemadki saaks elu tegelikkusest paremini aru.

Kahjuks võib oletada, et Estonian Airi vastus koosneb, nagu ikka, suhtekorralduslikust sõnamulinast: et tegutsetakse reisijate parema teenuse osutamise huvides. Aga see ei aita, sest reisijatel on lennufirma vastu vaid üks kriteerium – usaldus. Ja see kipub rahvuslinnu suhtes otsa lõppema. Aga meie, tartlased, peame iga päev tööd tegema. Kas tõesti peab hääletama jalgadega?
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles