Päevatoimetaja:
Angelina Täker

Eetika on konkurentsieelis

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Keskkonnasõbralikkus on konkurentsieelis
Keskkonnasõbralikkus on konkurentsieelis Foto: SCANPIX

Ettevõtted peaksid turundused rohkem rõhutama oma väärtusi ja missiooni, kuna see aitaks luua neile konkurentsieelise, kinnitab Tallinna Tehnikaülikooli turunduse õppetooli hoidja René Arvola

«Paraku on nii mõneski valdkonnas jäänud kõik ettevõtjad nagu särgisaba pidi millegi külge kinni ja kui keegi neist eetikat praktikas ei väärtusta, siis polegi tarbijal võimalik vastutustundlikke ettevõtjaid oma rahaga heldelt premeerida,» kommenteeris Arvola.

Ettevõtteid luuakse omanike huvidest lähtudes ning sotsiaalses mõõtmes missioone sõnastatakse siis ja sel määral, kui need omanike huvide täitmist aitavad saavutada.

See tähendab, et ettevõte on keskkonnasõbralik mitte omanike soovist, vaid seepärast, et ettevõtte mainet avalikkuse ja eeskätt tarbijate silmis säilitada või tõsta. Seda, et pakutav toode või teenus peaks olema eetiline, peavad nõudma tarbijad.

«Kuid tarbijad nõuavad seda siis, kui ühiskonnas sellised väärtused aktuaalseks tõusevad - loe: kõhu kõrvalt piisavalt palju raha üle jääb, et oma rahaga demokraatiat teostada, anda raha sellele ettevõttele, kes tarbija arvates vastutustundlikult äri teeb.»

«Julgen arvata, et Eesti tarbija hindab eetikat ning need, kel rahaliselt võimalik, on oma eelistusi valmis ka ellu viima,» tõdes ta.

Ettevõtjad peaksid olema valmis tarbijakeskkonna muutusteks, mille toob kaasa majanduse ja elanike elujärje paranemine. Arvola kinnitusel oskavad tarbijad juba ammu teha vahet eetiliste ja ebaeetiliste ettevõtjate vahel ning selle koha pealt on pigem ettevõtjatel julgusest puudu.

«Tehakse täpselt nii nagu teised ettevõtjad, mitte aga nii, nagu tarbijaskond ja avalikkus seda ootavad,» sõnas ta.

Turunduses eelneb sotsiaalsele turundusele sageli sotsiaalseosega turunduse arenguetapp. Sotsiaalseosega turunduse puhul püüavad ettevõtted jätta muljet sotsiaalsest turundusest, kuid ettevõte tervikuna vastutustundlikult veel ei toimi. Ent sageli jõutakse just sealt sotsiaalse turunduseni. Muutusteks peab olema pinnas eelnevalt valmis.

Asjatundlik ning tavapärasest sügavam turu uurimine peaks ettevõtjatele õige momendi ette ütlema.

Tagasi üles