Eesti Liikluskindlustuse Fond analüüsis (LKF) 2010. aastal USA-st või Kanadast Eestisse toodud sõidukite tausta, ning tuvastas et 76 protsendil tarnitud sõidukitest esineb probleeme, kusjuures 66 protsenti neist on enne siia toomist lähteriigis hävinenuks tunnistatud.
Enamus USAst Eestisse toodud sõidukitest on probleemsed
Maksu- ja tolliameti andmetel toodi 2010. aastal USA-st ja Kanadast Eestisse 363 sõidukit. Autode tausta kontrollimisel liikluskindlustuse fondi poolt selgus, et vaid 24 protsenti neist on probleemivabad.
Tervelt 66 protsenti oli lähteriigis hävinenuks tunnistatud, 8 protsenti oli osalenud kergemates liiklusõnnetustes ning kahel protsendil esines muid puudusi, näiteks oli muudetud odomeetri näitu. Ka paljudel hävinenuks tunnistatud sõidukitel oli odomeetri näitu muudetud.
Analüüs ei hõlmanud 40 vanemat sõidukit, milliste keskmine vanus oli 37 aastat ja mille kontrollimiseks oli info puudulik. Üle poole probleemsetest sõidukitest olid kuni viie ning 85 protsenti kuni 10 aasta vanused sõidukid.
Fondi kahjuennetuse valdkonna juhi Erik Ernitsa sõnul oli põhjust eeldada, et nii USA-st kui ka Euroopast Eestisse toodavate autodega võib esineda probleeme, samas oli üllatav, et nii suur hulk autodest on eelnevalt hävinenuks tunnistatud.
Ernitsa sõnul eeldab suhteliselt uute sõidukite hävinenuks tunnistamine ulatuslike kahjustuste olemasolu. Kui sõiduk taastatakse vaid osaliselt või puudulikult, siis võib vähenenud turvalisus ning töökindlus ka edasisel liikluses osalemisel probleeme tekitada.
Seetõttu peaksid Põhja-Ameerikast pärit sõidukite ostjad alati sõiduki tausta kontrollima ja probleemide ilmnemisel põhjalikuma tehnilise kontrolli teostama.
Näiteks võib veekahjustusi saanud sõiduk olla väga väikese läbisõiduga ja välisel vaatlusel lausa ideaalses korras, samas võib selle elektroonika olla tõsiselt kahjustatud. LKF soovitab sõiduki tausta kontrollimiseks kasutada CARFAXi või mõne teise sarnast teenust pakkuva ettevõtte andmebaasi. Carfaxi kohta saab infot www.carfax.com.
Lisaks võimalikele sõiduki turvalisuse probleemidele on kord juba hävinenuks tunnistatud sõidukite puhul täheldatud ka suuremat kindlustuskelmuste riski. Aeg-ajalt on ka Eestis ette tulnud, et kindlustuskelmuse objektiks valitakse just USA-s hävinenuks tunnistatud sõiduk.
Kuivõrd erinevate andmebaaside ning koostöökokkulepete kaudu saavad Eesti kindlustusandjad nii USA kui ka Euroopa päritoluga sõidukite tausta kontrollida, on selliste kelmuste tuvastamine aga lihtne.
Analüüsis võeti aluseks Eesti kindlustusandjate koostööpartneri CARFAX andmebaasid ning maksu- ja tolliameti poolt väljastatud info.