Päevatoimetaja:
Sander Silm

Uuring: lõõgastunud ostjad on ülehinnatud kaupadele kerge sihtmärk

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Ines Kuusik
Copy
Artikli foto
Foto: SCANPIX

Lõõgastunud olekul on paljude plusside kõrval ka märgatav varjupool – nimelt on lõõgastunud ostjatel tunduvalt raskem teha häid ostuotsuseid. Värskest uurimusest selgub, et mida lõõgastunum on ostja, seda enam raha ta poes kulutab, vahendab Forbes.

Uurijad kasutasid testi läbi viimiseks eelnevalt tõestatud mõjuga videosid ja muusikat ning kutsusid nende abil uuringus osalenud 670 katsealuses esile kahe eri lõõgastusastmega seisundeid.

Esimesse gruppi kuuluvad inimesed olid heas meeleolus ning samal ajal väga lõõgastunud seisundis. Teine grupp inimesi olid samaväärselt heas meeleolus, kuid mitte nii lõõgastunud olekus, tundmata samas ka ülemäära stressi.

Inimestele näidati teatud hulka kaupa ning paluti hinnata kauba rahalist väärtust, kasutades hindamiseks eri meetodeid (näiteks veebioksjoni vahendusel pakkumise tegemist).

Keskmiselt hindasid väga lõõgastunud kliendid kauba rahalist väärtust ligi 15 protsendi võrra kõrgemaks kui vähem lõõgastunud katsealused, kes aga hindasid kauba väärtust tegelikule hinnale väga lähedale.

Hinnatavateks kaupadeks olid näiteks fotokaamera, spaapakett, kruiis, benji-hüpe ning jäätis.

Uuringurühma juhtivteadlase Michel Tuan Phami sõnul tekib ülehindamise efekt sellest, et lõõgastunud olekus ei märka inimese aju nii kergesti ohtu. See omakorda aga paneb inimese kaupade väärtust hindama abstraktsemalt: näiteks kaamera puhul ei hinda inimene mitte niivõrd konkreetse kaamera hinna ja kvaliteedi suhet, vaid selle omamisega kaasnevat võimalust jäädvustada mälestusi.

Märksõnad

Tagasi üles