Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Hiina meedia ülestõus tsensorite vastu

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Wenzhou rongiõnnetus.
Wenzhou rongiõnnetus. Foto: SCANPIX

Hiina tsensoritel on raskusi vähemalt 39 inimelu nõudnud Wenzhou rongiõnnetuse meediakajastuste kammitsemisega.

Eilne Beijing News pühendas õnnetusele terve lehekülje ja esitas valitsusele kiirraudtee ohutuse kohta kolm teravat küsimust – eirates võimude selgesõnalist direktiivi, et katastroofi kajastades ei tohi «esitada küsimusi», «laskuda üksikasjadesse» ega «teha seostavaid järeldusi».

Õnnetus on rõhutanud Hiina mikroblogide kultuuri kiiret kasvu uudistekanali ja kaebuste esitamise foorumina.

Peking on üritanud mikroblogisid tsenseerida, kuid ei tule kuigi hästi toime ärritunud infovahetuse kiiruse ja mahuga.

Teated sellest, et võimud olid asunud purustama ja matma kahjustatud vaguneid, levisid esmalt Hiina juhtiva mikroblogi-teenuse Sina Weibo vahendusel.

Lisaks oli üks teine blogija postitanud pilte luksuslikest käekelladest, millega Hiina raudteeminister mitmetel avalikel üritustel uhkeldanud on. Mis kallas loomulikult õli tulle.

Kuigi traditsioonilisele meediale on antud juhised mitte kajastada sõnumeid kohalikest rahutustest, mida mikroblogid regulaarselt edastavad, on kiirrongidega toimunud õnnetus haaranud rahva tähelepanu sellisel määral, et riiklike häälekandjate ajakirjanike sõnutsi  on nad sunnitud juhtumist agressiivsemalt kirjutama.

«Meid tõmmati otsekohe selle asjaga kaasa,» ütles ühe Pekingi ajalehe reporter, kes õnnetuspaika läkitati. «Seepärast ma selle töö valisingi, et olla otse seal, kus midagi juhtub.»

«Me oleme äriettevõte,» lisas üks Beijing Newsi toimetaja. «Meil tuleb teha lehte, kus on juttu asjadest, millest inimesed lugeda tahavad.»

Tsensorid hoiatasid meediat ka uurivate ülevaadete ja kommentaaride avaldamise eest, rõhutades vajadust keskenduda teemale «kuidas inimeste armastus tragöödia ära võidab».

Selle asemel kirjutas 21st Century Business Herald eile loo, milles esitab küsimusi viivituste kohta ametlikes uuringutes.

Lehe veebiversioonis oli üleval ka kogumik valitsusametnike varasematest entusiastlikest ja hooplevatest sõnavõttudest Hiina kiirrongide ja nende turvalisuse aadressil.

Hiina peaminister Wen Jiabao, kes reeglina astub rambivalgusse kinnistama valitsuse kaastundlikku kuvandit kõikvõimalike katastroofide ohvrite vastu, lendas Wenzhousse täna.

Copyright The Financial Times Limited 2011.

Märksõnad

Tagasi üles