Vene autonduse lipulaev Avtovaz tähistab sel nädalal suurejooneliselt oma 45 aasta juubelit: Volga-äärses Togliattis peetakse kõnesid, tõstetakse pitse ja korraldatakse galanäitusi.
Palju õnne juubilarile: Lada 45
Tehasemuuseumis tungleb külastajate summ, soovides heita pilku kunagise Žiguli Nõukogude-aegsetele hiilgeaegadele.
Saab vaadata ajaloolisi masinaid ja tutvuda meediakajastustega.
«Palju õnne, Avtovaz!» seisab muuseumi kohale tõmmatud loosungil, illustratsiooniks läbisõidumõõdiku näit «0045» – mis peaks mõista andma, et Venemaa suurimal autotootjal on ees pikk tulevik.
Alles üsna hiljuti, aastal 2009 rääkis kõik suisa vastupidisest. Avtovaz jõudis maksejõuetuse veerele, kui Vene automüük üle poole väiksemaks põrus, seades ohtu ka Renault' 1 miljardi dollarise investeeringu, mille viimane tegi just finantskriisi vallandumise hetkel.
Avtovazi Vene investorid ja Renault – mis ka ise sularahapõuda koges – tülitsesid selle üle, kes väljaupitamise kinni peaks maksma. Ühtlasi heitis firma üle parda oma prantslasest tegevjuhi, asendades ta venelasega.
Nüüd, kaks aastat hiljem, näivad «prantslane» ja «venelane» olevat leppinud. Avtovazi nõukogu esimees Sergei Tšemezov ütles sel nädalal, et Renault ja Nissan on kasvatamas prantslaste 25-protsendilist osalust aasta lõpuks ühiseks 50-protsendiliseks kontrollpakiks.
Renault ja ta Jaapani partner Nissan paigaldavad Togliattisse ühise (400 miljoni eurose) tootmisliini, kus hakkavad valmima viis sõidukit: tuleval aastal kaks Ladat ja üks Nissan, 2013. aastal aga lisaks ka kaks Renault’d.
Prantsuse firma lisas, et kolm firmat hakkavad Volga kaldal ühiselt ehitama ka mootoreid ja käigukaste.
Avtovazi 10 ruutkilomeetrise territooriumi nurka kerkivast tehasest, kuhu hetkel juba seadmeid paigutatakse, võib potentsiaalselt välja veereda 60 autot tunnis.
«Meie eesmärk on parim kvaliteet esimesest hetkest,» ütles tehase projektijuht Fadi Salami – üks Togliattis töötavatest ligikaudu 100 Renault-Nissani töötajast. Septembriks saab neid 120.
Aastaid tootmismahtu kaotanud Avtovazi tegevjuht Igor Komarov ütles, et viie aasta jooksul saavutab tehas täisvõimsuse: 1 miljon autot aastas. Mis tähendaks seda, et 20. sajandi õitseng oleks tagasi.
Uut algust haistab ettevõte Venemaa jõudsalt kasvavast autonõudlusest. Renault ja teised eeldavad, et venelased ostavad tänavu kokku 2,6-2,7 miljonit autot – mis ületaks 2007. aastal saavutatud 2,56 miljoni auto lae.
Avtovaz on Venemaale nagu Volkswagen Saksamaale ja Fiat Itaaliale – tööstuslipu lehvitaja ja rahvusliku uhkuse allikas.
Isegi pärast enam kui 40 000 töökoha kaotamist kriisis on 70 000 töötajat veel alles. Venemaa SKTst annab autotootja 0,5 protsenti.
Venemaa viiest auto-bestsellerist on neli Ladad.
Kuid kui Venemaa 1990. aastail impordile avanes, kaotas Lada oma haarde turu üle. Togliattist sai aga tallermaa, kus vihisesid kuulid, kui rivaalitsevad väljapressijad toodangu pärast lahinguid lõid.
Tehase, mis on siiani üks maailma suurimaid, ehitas Fiat. Uksed avati aastal 1970. Kerkis ka uus linn, mis päris oma nime ühelt Itaalia Kommunistliku partei liidritest.
Avtovazil olid omad koolid, haiglad ja raudtee. Ka täna – ja see on tõeline haruldus – sulatatakse seal rauda, vormitakse plastikut ja ehitatakse endale seadmeid.
Kui Renault Avtovazi 2008. aastal General Motorsi ja Fiati nina alt ära napsas, pidasid analüütikud seda riskantseks investeeringuks. Finantskriis külmutas projekti ja tekitas pinged Kremliga, mis nõudis Prantsusmaalt abi ja ähvardas vastasel korral viimase aktsiaid lahjendama asuda.
Patiseis lahendati Moskva poolse 25 miljardi rublase laenu ja Renault’ lubadusega pakkuda mudeleid ja oskusteavet.
Tänavu on Renault lennutanud oma tehastesse Prantsusmaal, Rumeenias ja Türgis gruppide kaupa Avtovazi insenere ja tehnikuid, koolitamaks neid tootmise ja kvaliteedi vallas.
Renault ja Avtovaz teevad koostööd ka ostude osas ja kinnitavad, et alates aastast 2009 on vigaste Lada-juppide osakaal kahanenud kahe kolmandiku võrra.
Täna on Avtovaz lõpetamas vanade ja kandiliste Ladade (nagu 2107) meisterdamist ja asendamas neid uuematega nagu soodusmudel Granta, mis tuleb müüki detsembris.
Grantast tuleb Avtovazi sõnutsi «rahvusauto».
Analüütikute arvates on Avtovazil Venemaal valitsevat helget ostumeeleolu arvestades head šansid, kuid nad hoiatavad siiski, et kuna automüüki edendanud «romuprogrammid» on nüüdseks omadega ühel pool, läheb konkurents karmiks.
Togliatti, kunagine ühe-firma-linn, on pikitud täis
konkureerivaid autopoode alates Hiina Lifanist kuni Mazda ja Porscheni.
«Kvaliteediga ei saa nad Lääne autode lähedalegi, aga edusamme on,» ütleb konsultatsioonifirma JD Poweri analüütik Carol Thomas.
Copyright The Financial Times Limited 2011.