Piret Potisepp toob meieni Sally Ureni, Tulevikufoorumi juhi 7 nõuannet ärimudeli ümberkujundamiseks.
7 viisi, kuidas muuta ettevõtte ärimudel jätkusuutlikumaks
1. Katseta uute finantseerimisviisidega: näiteks ostukokkulepped varustajatega, mis lubaksid ettevõttel katsetada uute tootmismeetoditega, või sobilikud finantseerimiskokkulepped ning jätkusuutlik innovatsioon või investeerimisfond, mis aitaks jätkusuutlike uuendustega algust teha.
2. Kasumlikkus olgu eesmärk. Organisatsioonid peaksid jätkusuutlikkuse programmi vaatlema mitte kuluartikli, vaid investeeringuna, mis loob rahalisi eeliseid. Hea näide on Mark & Spencer’s Plan A programm, mis tõi ettevõttele 50 miljonit naela tulu juba kolmandal aastal viieaastase programmi raames. Eduni viisid ressursside tõhus kasutamine ja uute toodete arendamine.
3. Põimi jätkusuutlikkuse põhimõte oma ärisse. Seo jätkusuutlik tulemuslikkus rahaliste boonustega või tee algust laialdase muutuste juhtimise programmiga.
4. Muuda väärtuse loomise protsessi. Ettevõtted peaksid kasutama oma brändide ja turundajate võimu, et aidata tarbijatel mõista kvaliteedi tähtsust. Jätkusuutlikkusest peab saama atraktiivne lisaväärtus kõigile.
5. Alusta jätkusuutlikuma tooteportfelli loomist. Selle eesmärgi saavutamiseks võib esmalt loodust kahjustavad tooted müügilt eemaldada või hoopis turundada jätkusuutlikumaid.
6. Loo konkreetsete eesmärkidega tegevusplaan. Loo konkreetne tegevusplaan, mille abil on lihtsam saavutada ärimudeli muutmisega seotuid eesmärke, selle asemel et viia ellu väikeseid samme jätkusuutlikkuse saavutamiseks.
7. Uuenda. Innovatsioon on võtmeks jätkusuutliku ärimudeli tekkel. Alustades toote disainiga ning lõpetades teenuse kohaletoimetamisega ning kõige muuga, mis mainitud tegevuste vahele jääb, on just uuenduslikud lahendused need, mida ettevõte vajab.
Ennustatakse, et ainuüksi Ameerika Ühendriikide turul kasvab jätkusuutlike ettevõtete osakaal järgneva nelja aasta jooksul kaks korda. AnalüüsifirmaVerdantix läbi viidud uuringu kohaselt kasvataks see jätkusuutlikke ettevõtete turuosa mahtu praeguselt 20 miljonilt USA dollarilt 60le miljonile aastaks 2014. Suurimad kulutajad saavad olema energia- ja autotootjad, kellele järgnevad kõrgtehnoloogilised ning tööstustoodangu ettevõtted.
InnoEurope juht Piret Potissepp