Eesti Kaupmeeste Liidu tegevdirektor Marika Merilai rõhutas, et võtmeroll turu hinnatasakaalu kujundamisel on siiski tarbijal.
Merilai: hinna määrab tarbija
«Majanduses unustame sageli ära, et meil ei ole ühtseid hinnakirju nagu nõukogude ajal. Elame ju ikka turumajanduse tingimustes, kus kõige tähtsamaks lüliks on klient, kes teeb oma otsuse,» sõnas Merilai.
Swedbanki makroanalüütiku Annika Paabuti hinnangul on konkurentsiolukord ja hinnakujundus Eestis sektoriti erinev. «Kui mõnes sektoris põhjendatakse hinnatõusu maailmaturu hindadega, siis statistiline analüüs seda alati nii selgelt ei tõesta,» nentis ta.
Sellegipoolest on Paabuti hinnangul olukord üldiselt ilusam kui näiteks Lätis-Leedus. «Kui Lätis on toidukaupade jaemüügis pea 70 protsenti koguturust paari suurema ettevõtte käes, siis Eestis on selles valdkonnas konkurents väga tihe.»
Paabuti sõnul on olukord Eestis segasem valdkondades, kus tegijaid napib. «Kui turul on osalejaid vähem, vaadatakse üsna täpselt üksteise hindu, ja kui konkurendil on see kõrgem, tõstetakse samuti hinda.»
Paabuti hinnangul on oluline tarbija reaktsioon hinnatõusudele: «Kui tarbijal on valmidus maksta, on hindu lihtne tõsta. Samas on Eesti tarbija üha teadlikum, mis tuleb majandusele tervikuna pikas perspektiivis kasuks,» nentis ta.