Kümmekond aastat tagasi sattusin kokku Jaapani filmiajakirjanikuga. Soomes polnud ta kordagi käinud, kuid igaks juhuks soovis täpsustada: kas soomlased ongi sellised, nagu Aki Kaurismäki filmides?
Identiteedi, kultuuri, enesekuvandi, turunduse ja brändimise seisukohalt oli tegemist imagoloogilise sasipuntraga. Kaurismäki filmides on soomlased aeglased, südamlikud, kummalised inimesed, kes elavad justkui 50ndate aastate maailmas. Soomlased pole end neis eales meelsasti ära tundnud, ometi jõudsid just Kaurismäki filmid 80ndate lõpus Euroopa kinodesse ja lõid selle kaudu kuvandi soomlastest. Soome välisministeeriumis ei vaadatud kuigi hea pilguga sellele, kui järjekordsest riigi saatkonnast, kus püüti luua kuvandit Soomest kui kaasaegsest investeerimiskõlbulikust riigist, küsiti sihtriigi filmifestivali jaoks ikka ja jälle Kaurismäki filme.
Aastakümneid oli Soomes toodetud väga tugevaid kangelaslugusid Talvesõjast, mille rahvusvaheline menu või vähemalt mõju jäi tagasihoidlikuks. Tollal, enne Nokia maandumist maailma majanduse lennuväljale, oli ühe mehe irooniline nägemus läbi rea soodsate juhuste kujundanud küllaltki mõjuka, ehkki samas kindlasti mitte ainsa pildi soomlastest. Kui Nokia saabus, oli võimalik Kaurismäki Soome kuvand poleemiliselt ümber lükata.
Identiteedist ja enesekuvandist ei vii põhjuslikku ahelat rahvusliku brändini. Identiteet ei saa erinevate ühiskondlike arvamuste väljal kunagi olla kitsapiiriline kogum ühes kultuuris käibivatest tõekspidamistest. Bränd püüab olla nagu piimakontsentraat, mis veega lahustudes annab edasi enamiku piima maitsest. Rahvusbränd iseenenest kõlab absurdselt, kui me eeldame, et see peaks andma edasi kõik meie enda jaoks olulise. Pigem tuleb oma enesekuvand alla neelata ja vaadelda rahvusbrändi sellena nagu ta on: turunduslik vahend selleks, et Eestisse turiste meelitada. Mitte midagi enamat ega vähemat. Mõni tuhat aastat juuri või mis täpselt rahvariietel kujutatud on, ei puutu siin kuidagi asjasse.