Punklegend Patti Smith sarjas reklaami

Hendrik Alla
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Punkmuusik ja poetess Patti Smith: «Ärge uputage meid reklaami sisse, selle asemel olge loovad!»
Punkmuusik ja poetess Patti Smith: «Ärge uputage meid reklaami sisse, selle asemel olge loovad!» Foto: Reuters/ScanPix

«Kui ma olin noor, nimetati mind Pungi Kuningannaks. Nüüd olen vana ja mind hüütakse Pungi Vanaemaks. Kui ma suren, olen ilmselt Surnud Punk. Aga mind see turundus ja sildistamine ei koti!»


Nii vastas 64-aastane Ameerika punkmuusik ja poetess Patti Smith juuni lõpus peetud Cannes’i reklaamifestivalil küsimusele, kas temast on nüüd bränd saanud.

Maailma suurimal reklaamifestivalil Cannes Lions keskenduvad parimad ajupesijad igal aastal nädala jooksul sellele, kuidas võimalikult paljudele inimestele võimalikult efektiivselt asju ja ideid müüa.

Sellest hoolimata on ikka olnud seminarikülaliseks ka mõni muusik, kes pole reklaamiga esmapilgul üldse seotud. Varem on samal laval istunud näiteks Yoko Ono ja Annie Lennox.

Smithi meelest petab praegune meediatööstus inimeste ootusi eeskätt seetõttu, et meeletus konkurentsis inimeste tähelepanu nimel asendub uuriv materjal kollase vahuga. Ta meenutas, et kui organiseeris oma sõpradega proteste George W. Bushi valitsuse poliitika vastu, ei maininud Ameerika meediaväljaanded seda sõnagagi. Küll laiutas esikülgedel võõrutusravile suunduv filmitäheke.

Meedia on täis keelepeksu

«Meedia on täis keelepeksu ja kräppi, seal pole tõde ja uurivat ajakirjandust. Mu meelest on see kohutav. Himu kuulsuste elu ja klatši järele on nagu haigus, mis meediat seestpoolt sööb,» hindas muusik.

Sama karmid sõnad olid tal varuks reklaami kohta: «Mul on reklaami suhtes vastuolulised tunded. Mingil määral on see tähtis ja võimas kommunikatsioonimoodus. Aga samas on seda kõikjal liiga palju.»

Tema sõnul on reklaamis, nagu ka kõiges muus olulisim tõde, aga suur osa reklaamist on olemuselt halb. Smith tõi näiteks USAs vohava farmaatsiafirmade reklaami, mis paneb inimesi tarvitama ravimeid, mida nad tegelikult ei vaja.

Tänapäevast reklaamiuputust hindas ta negatiivselt, kuid möönis, et reklaamiga võib maailma heaks palju ära teha: «Oma parimas vormis on reklaam informatsioon. Klaasike veini on ju kena asi, aga kui sa jood kaks pudelit päevas, siis ilmselt jääd haigeks ja sured.»

«Eks minu raamatud ja kontserdid saavad ka ju reklaami. Minu sõnum reklaamijatele: ärge uputage meid reklaamimassi, selle asemel olge loovad! Ärge karjuge nii kõvasti, leidke mooduseid meiega intelligentselt vestelda,» rääkis ta.

Patti Smith
•    1946. aastal sündinud Ameerika punkmuusik, poetess ja kunstnik.
•    1975. aastal ilmus debüütalbum «Horses», mida kriitikud peavad üheks selle aastakümne mõjukaimaks.
•    Saanud auhindu oma muusika- ja kirjandusloomingu eest.
•    Aktiivselt tegev ühiskondlikus elus, korraldades proteste USA ja Iisraeli välispoliitika vastu.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles