Jaguar Land Rover tõstab 50 protsendi võrra tootmiskulutusi ja valmistub paiskama turule kõige tähtsamat sõiduriista alates päevast, mil Tata Motors ta Ford Motorilt ära ostis: firma väikseimat maasturit nimega Range Rover Evoque.
Tuleb linnanaiste Land Rover
Evoque’i tootmine Suurbritannias Merseyside’is käivitub täna.
JLRi kasumlikkus on hüppeliselt paranenud, kuna luksautode müük on maailmas tõusuteel. Järgmise viie aasta jooksul plaanib Briti firma üllatada 40 uue või uuendatud sõiduki ja mootoriga.
Viimase majandusaasta maksujärgseks kasumiks teatas JLR 1,04 miljardit naela, valmistades rõõmu oma India emafirmale, mis finantskriisi päevil «inglase» elushoidmiseks sinna 1 miljard naela sisse pidi süstima.
11 protsendi peale kerkinud rentaablus tõstis JLRi aga samasse liigasse Saksa trio BMW, Mercedes-Benzi ja Audiga.
Mis veelgi enam: ajal mil teised suured Briti firmad koolilõpetajate värbamist koomale tõmbavad, võtab JLR neid spetembrist tööle lausa 300 – ettevõtte ajaloo rekord.
Ühtlasi otsib firma 1000 uut inseneri.
Kuigi JLR naudib müügikasvu ja ta autod pälvivad palju kiidusõnu, on sakslastega siiski raske võistelda, kuna viimastel on tunduvalt rohkem raha uurimis- ja arendustegevuseks. Lisaks pole JLR siiani leidnud endale partnerit maailma suurimal autoturul Hiinas.
BMW ja Mercedes müüvad aastas üle 1 miljoni sõiduki, Jaguar ja Land Rover aga umbes 250 000.
Kogenud (BMW ja Fordi taustaga) sakslane Ralf Speth, kes mullu JLRi tegevjuhiks tõusis, ütleb, et neil polegi plaani sakslastele mahu osas pinget pakkuda. Pigem peituvat JLRi konkurentsivõime kasumlike sõidukite müügis vastavate segmentide tipus.
«Mil iganes meil mõni mudel kümnesse tabab, tuleb kasum automaatselt,» ütleb ta.
Evoque on Land Roveri jaoks unikaalne nähtus, võttes sihikule naisterahvad ja linnainimesed, kes selle bärndi peale varem mõelnud pole.
Uue auto «suursaadik» on tuntud jalgpalluri David Beckhami kuulus abikaasa Victoria, kes disainib ka omanimelise Evoque’i eriväljaande.
«Me ei ole lihtsalt neljarattaveoliste vorpija,» ütles Financial Timesile Land Roveri disainijuht Gerry McGovern. «Me oleme luksuskaupade valmistaja.»
Noorenduskuuri plaanib ka Jaguar, mille klientuur vananeb ja masinaid kaldutakse igavateks ja «liiga retrodeks» põlastama. «10 aasta pärast peaks Jaguar olema kõige vingem (ingl. k. cool) auto maailmas,» ütleb Jaguari disainiboss Ian Callum.
Copyright The Financial Times Limited 2011.