Kallinev bituumen ähvardab halvendada tee-ehituse kvaliteeti

Raigo Neudorf
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Asfaldiliidu juh­i Sven Pertensi sõnul on bituumeni hind kahe aastaga kallinenud kaks korda ja see on tee-ehitajate elu tunduvalt keerulisemaks teinud.
Asfaldiliidu juh­i Sven Pertensi sõnul on bituumeni hind kahe aastaga kallinenud kaks korda ja see on tee-ehitajate elu tunduvalt keerulisemaks teinud. Foto: Liis Treimann

Viimase kahe aasta jooksul on tee-ehituses kasutatava bituumeni hind kallinenud kaks korda, seetõttu kannavad tee-ehitusfirmad kahjumit ja kannatada võib ka tee-ehituse kvaliteet.



Bituumeni hind sõltub nimelt 3,5-protsendise väävlisisaldusega raske kütteõli hinnast maailmaturul. Kuna alates 2009. aastast on nafta mitmesuguste konfliktide tõttu maailmaturul kallinenud, on bituumeni hinna tõus ületanud kohalike tee-ehitusettevõtete valuläve piiri.

Eesti Asfaldiliidu juhatuse esimehe Sven Pertensi sõnul on bituumen viimase poole aastaga kallinenud üle 30 protsendi, viimase aasta jooksul üle 60 protsendi ja kahe aasta jooksul koguni üle kahe korra.

Tema kinnitusel pole ettevõtetel võimalik bituumeni hinna tõusust tulenevaid riske maandada, kuna tee-ehituse hangete puhul võib hankepakkumise tegemise ja ehitus­lepingu sõlmimise vahele jääda mitu kuud. Selle aja jooksul võib aga bituumeni hind tõusta 15–20 protsenti.

Asfaldiliit on seisukohal, et ettevõtteid suudaks pankrotist päästa ja tee-ehituse kvaliteedi langust ära hoida Soomes kasutatav indeksite süsteem, mis võtab jooksvalt arvesse bituumeni hinna tõusu ja langust ning töö teostajaga arveldatakse vastavalt muutusele. Teisisõnu loodab liit, et riik on nõus tee-ehitajatele vastu tulema ja osa bituumeni kallinemisega seotud riske enda kanda võtma.

Sven Pertens ütles, et kui riik ettevõtetele vastu ei tule, võib see halvemal juhul hakata takistama teede ehitamist.

Tema sõnul võib bituumeni kallinemine mõjutada ka rajatavate teede kvaliteeti, sest kui ehitaja näeb, et peab arvestatava summa ehitusele peale maksma, hakkab ta otsima kokkuhoiuvõimalusi. «Ühel hetkel minnakse selle kokkuhoiuga kvaliteedi kallale ja püütakse teha odavamalt. Liiga odavalt aga liiga head asja ei ole võimalik ehitada,» nentis Pertens.

Maanteeameti peadirektori asetäitja Märt Puust sõnas, et amet on tee-ehitajate tõstatatud probleemist teadlik.

Tema kinnitusel kaalub maanteeamet praegu asfaldiliidu ettepanekut ja uurib teiste riikide samasuguseid rakendusi. Ettepanekud hankedokumentide muutmiseks on kavas koostada suve jooksul.

 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles