Eestis Mamma kaubamärgi all valmistoitu valmistava Saarioinen Eesti tellitud uuringust selgus, et kõige rohkem ostavad valmistoitu mehed vanuses 15-29.
Uuring: valmistoidu tippsihtgrupp on 20ndates noored
Naistest on enim valmistoitu tarbiv sihtgrupp vanuses 20-24. Nimetatud sihtgruppi kuuluvatel inimestel pigem ei ole lapsi.
Eelmise aasta lõpus Norstati tehtud uuringus osales 500 inimest vanuses 15-45 ja küsitlus toimus internetis. Inimestelt küsiti ka, mida nad peavad valmistoiduks. Valdava enamuse jaoks on valmistoiduks need söögid, mida saab osta marketite sooja toidu letist. Poolfabrikaatidena müüdavad ja mikrouunis soojendamist vajavaid tooteid pidas valmistoiduks väike osa vastanutest.
Saarioinen ise toodab poolfabrikaattooteid ja seda Mamma kaubamärgi all. Kaubamärgi sortimendis on ligi 80 toodet. Osa tooteid vajab soojendamist, aga näiteks võileibu ja salateid saab kohe süüa.
Saarioineni Eetsi turundusjuht Katrin Tuisk ütleb, et tänu majanduse elavnemisele läheb Mamma müük ülesmäge ja et majandusliku olukorra ja valmistoidu läbimüügi vahel on selge korrelatsioon.
«Trend valmistoidu tarbimise osas on Eestis järjest tõusmas ja seda kindlasti nooremate ja üksi elavate inimeste seas, millest annab aimu valmistoitude üha suurenev sortiment Eesti turul. Nii nagu muutuvad tarbijate eelistused ja soovid, peab arenema ka tootja. Tänased valmistoidud ei erine enam kodutoitudest, samuti jälgib tootja väga hoolega lisaks toitude maitsele ja kvaliteedile ka tooraine koostist, nii selles sisalduvaid e-kui ka säilitusaineid,» kommenteeris Tuisk.
Veerand ostab valmistoitu harva
Uuringust selgus, et 38 protsenti vastanutest tarbib valmistoitu rohkem kui korra nädalas. Nii käitub 46 protsenti kõigust uuringus osalenud meestest ja 30 protsenti uuringus osalenud naistest.
Vähem kui kord nädalas tarbib valmistoitu 36 protsenti vastanud inimestest. Sel viisil käitujate seas on naisi rohkem kui mehi – vastavalt 37 protsenti ja 35 protsenti.
Veerand küsitluses osalejatest ütlesid, et tarvitavad valmistoitu korra kuus või veelgi harvemini.
Üks protsent vastanutest teatas täielikust valmistoidu puudumisest oma ostukorvis.
Tuisk märkis, et kuigi enim tarbivad valmistoitu 20ndates tarbijad, väheneb järgmistes eakümnendites tarbijate osakaal aeglaselt, mitte järsult. Tuiski sõnul suurendavad ka pered aegamisi valmistoidu osakaalu oma ostukorvis.
Uuringus osalejatelt päriti ka põhjuste kohta, miks nad ostavad valmistoitu. 70 protsenti küsitletutest väitis, et ostavad valmistoitu, kuna aega on vähe. 60 protsenti teeb seda mugavusest. Üle 50 protsendi vastanutest ütles, et ei viitsi ise alati süüa valmistada.
Pannkook on müügihitt
Uuringus kaardistati ka laste toitumiseelistusi. Selgus, et pea 70 protsenti vastajate lastest eelistab süüa pihve ja viinereid, millele järgnesid pannkoogid.
«Laste pannkookide eelistus ei tule küll üllatusena, kuid see võiks olla kõigile lapsevanematele inspiratsiooniks, sest pannkoogid ei pea olema vaid magustoit – erinevate lisandite näol on võimalik pakkuda toitvat ja tervislikku lõuna- või õhtusööki oma lastele,» märkis Saarioineni turundusjuht.
Mamma tootesarja toodetest ongi pannkoogid tootjafirmale üheks nii-öelda indikaatortooteks turu hoiakutest valmistoidu suhtes. Ilmselt ka sellepärast, et müüginumbrid on esmaklassilised. Mamma pannkoogid tulid poelettidele 2009 novembris. Kui võrrelda müüki ajavahemikus 2010 jaanuar ja tänavune aprill, on pannkookide läbimüük tõusnud 200 protsenti ehk ligi kolm korda.
Saarionen Eesti OÜ Mamma kaubamärgi roogade sortimenti kuulub ligi 80 toodet. Siin leiduvad praed, supid, vormiroad, pannkoogid, võileivad ja muud valmistoidud, mis sobivad söömiseks kas soojendatult või soojendamata.
Tuisk ütles, et suvel ostetakse rohkem võileibu ja salateid (nii kartulisalati laadseid kui värske kraami salateid – T.L.). Talvel aga sooje toite. Pannkoogid lähevad müügiks ilma suurema sesoonse kõikumiseta.
Mamma toidud valmivad Rapla külje all asuva 6000-ruutmeetrise üldpinnaga Saarioinen Eesti OÜ tehases, mis avati rohkem kui 2 aastat tagasi. Tehases tegelevad tootearendusega kolm inimest, järjekindlalt korraldab ettevõtte toodete maitsmisi fookusgrupi meetodil nii linnas ku maal.
Viimase poole aasta jooksul on Saarioinen elavdanud kommunikastioonitööd Facebookis, kus ettevõttel on 2000 fänniga lehekülg. Ka siit saab tagasisidet ja ka ideid tootearenduseks.
Mamma toitudele ei lisata eraldi säilitusaineid, õigete tingimuste korral säilivad tooted 5-14 päeva. Saarioinen Eesti OÜ impordib Eesti turule toidutooteid ka Soomest, ettevõte on tegutsenud Eestis rohkem kui 15 aastat.