Kolleegium ei nõustunud ka kohtute seisukohaga, et Elveso oleks pidanud tõendama Luterma reovee reostustaset igakuiste proovidega. Kolleegium märkis, et see on ebamõistlik ning see ei tulene ka veelepingust ega aktidest.
Ülereostustasu õigusliku olemuse ja põhiseaduspärasuse kohta märkis riigikohus, et kui ringkonnakohus leiab asja uuel läbivaatamisel, et Lutermal on veelepingu ja aktide järgi vähemalt osaliselt kohustus maksta nõutud ülereostustasu, tuleb hinnata ka kostja väiteid ülereostustasu maksmise nõude põhiseaduspärasuse kohta.
Kolleegium märkis, et keskkonna ülemäärase reostamise eest raha võtta ei ole avalik-õiguslikult iseenesest põhjendamatu ega ebaõiglane – põhimõte, et saastaja maksab, on kindlasti õige. Lisaks võivad riigikohtu arvates ülereostustasu võtmist õigustada vee-ettevõtjale ülereostusest tingitud potentsiaalsed kulud ja riskid.
Ülereostustasu õiguslik olemus tekitas kolleegiumis siiski küsimusi. Riigikohus märkis, et ülereostustasu pole tasu veefirma osutatava reovee ärajuhtimisteenuse eest, kuigi Elveso nõuab seda Lutermalt koos tasuga. Ülereostustasu peaeesmärk on mõjutada klienti hoiduma ülereostuse tekitamisest ja oma reostustaset vähendama ning sellisele õiguskaitsevahendile eraõiguslike reeglite rakendamine on kolleegiumi hinnangul problemaatiline. Muu hulgas on siin probleemiks see, et raha saab vee-ettevõte, mitte riik ega kohalik omavalitsus.
Varasema info kohaselt on Elveso ja Luterma üksteisele reoveetasu vaidluses korduvalt kompromissettepanekuid teinud, kuid need pole pooltele sobinud.
Elveso ja praegune Luterma ja toonane Kalevi kontsern sõlmisid 2003. aastal veevarustuse ja heitvee ärajuhtimise teenuse müügi lepingu. Rae valla kehtestatud ülenormatiivse reostuse hinnakirja alusel leidis Elveso, et tal on õigus nõuda Kalevilt viiekordset tasu ning nõudis kohtus Kalevilt põhivõlana ja viivistena kokku ligi 22 miljonit krooni.
Üle-eelmise aasta alguses jättis kommivabrik Elvesole tasumata ka jooksvate arvete eest. Tüli tõttu keeras Elveso kommivabriku kraanid kinni ning ajakirjanduse andmeil veeti tööstusesse vett suurte paakautodega.