Meie nii teha ei oska. Eestlaste ja soomlaste omavaheline jutt on väga selge, sest meil on samasugune iseloom. Meil on samasugune sõnavara ja kogemused, rootslastega sellist kontakti saavutada ei ole võimalik. Mida rohkem lõuna poole, seda rohkem inimesed müüvad asju, mida neil tegelikult ei ole. Et n-ö pildile saada, peab üle müüma, aga keerukus ongi selles, et kui liiga palju üle müüd, kaotad kliendi, aga kui müüd liiga vähe üle, siis ei saa tehingut.
Aga Soomes ja Rootsis ei läinud teil ju varem väga hästi?
Miks ei läinud? Meil oli 2007. aasta lõpus Rootsi projektide peal 30–40 inimest. Samal ajal oli ka Soome turu heaks tööl sama palju inimesi. Aga mis Rootsis ja Soomes juhtus? Kui masu algas, kaotasid väikesed tegijad turu. Mida stabiilsemast ühiskonnast ettevõtja tuleb, seda rohkem mõtleb ta riskide peale. Esimene küsimus oli, kui suured te olete.
Kas olete viie aasta pärast ka olemas ja suudate toodetud lahendust toetada? CCC-le öeldi, et teete head tööd, aga 170 inimest on liiga väike ettevõte suurte tellijate jaoks.
Viimastel päevadel on helistanud mitu klienti, kes ütlevad, et kuulsime teie ühinemisest, nüüd on teil tööl 600 inimest, hakkame rääkima, sest olete meie jaoks korraliku suurusega ettevõte.
Me olime Soome jaoks liiga väikesed ja liiga noored. Seda ei juhtu stabiilsetes ühiskondades, et 25–27-aastased nolgid juhivad firmat. Kui vestluspartner on kaks korda vanem, ei teki enamasti head kontakti. Kuna me ei müü füüsilist kaupa, siis meie äri põhineb usaldusel – kas usaldad inimest, kellega koos äri teed.
Kas CCC ost annab teile soovitud läbimurde Skandinaaviasse?
Jah. Ma usun, et suudame käivet väga-väga palju kasvatada. Tahame kolme aastaga käivet kasvatada kaks korda. Praegu on meil kahes ettevõttes erinevad ärisuunad, kõik on kasumlikud ja kasvavad. Ma usun, et suudame kasvu veelgi kiirendada.
Meie turuosa Soomes on praegu paar protsenti, see ei ole kindlasti lagi. Kui suudame kolme aastaga Soomes saada viis protsenti kätte, siis see on väga hästi tehtud. Soomes on konkurents kõva, turg välja kujunenud ja kliendisuhted pikaajalised.
Mõne kliendiga 25 aastat ja sellised suhted väga kergesti katki ei lähe. Keegi peab midagi väga valesti tegema, et selline suhe katki läheks.
Masu ajal me ei vähendanud palku ega koolitusraha, samuti investeerisime masu ajal üsna stabiilselt. Meie käibed kasvasid, sest kogu maailm meie ümber varises kokku, siis pidime ise rohkem tööd tegema.
Eestis käibed kukkusid, võrreldes 2008. aastaga käive 2009. aastal vähenes, aga olime investeerinud alates 2007. aastast, et jõuda Balti riikidest välja lõuna ja ida poole. Müügiprotsess võtab nii palju aega, et vilju hakkasime nägema 2009. aastal. 2009. aastal saime lepingud Pärsia lahe ääres ja mujalgi.
Mida teete Kataris ja Palestiinas ning Aafrikas?
Kataris oleme teinud kaks-kolm asja. Kõige rohkem kõlapinda leidis meie tehtud Katari riigiportaal, nagu meie eesti.ee, kus on info ja teenused tsentraalne e-riigi kohtumiskoht. Eelmine nädal tuli teade, et see on valitud parimaks araabiakeelseks riigiportaaliks.
Nüüd oleme püüdnud end sisse süüa Omaani, kus oleme esimese projekti lõpetanud. Seal leiab Eesti e-riigi edulugu väga head vastukaja. Ma pean siinkohal tänama Eesti riigi esindajaid, kes on meid väga hästi toetanud. Ma arvan, et väga tihti ei kuule ettevõtja suust, et Eesti riik on hea ja tubli.
Kui palju eestlasi teil araabia maades töötab?
Sealt on väga palju rahvusi läbi käinud. Meil on seal eestlasi, leedukaid, rumeenlasi, serblasi, kõike. Tipphetkedel on seal olnud 10–12 inimest. Kohapeal istuvad kliendiga suhtlejad ja need, kes äri kohta infot koguvad.
Töötegijad istuvad oma kontoris, sest väärtuste loomiseks ei pea kliendiga ühes ruumis istuma. Meid esindab seal Peeter Smitt, kelle ees võtan mütsi maha, sest ta on uskumatu töö ära teinud ja loonud kahe aastaga endale, Webmediale ja Eestile sellise maine, et usutakse, et olemegi tippriik.
See on saavutatud tuima tööga, käies, rääkides, näidates – väga vinge. Pärsia lahe ääres ootab meid veel kindlasti suur kasv, sest need riigid panustavad majanduse mitmekesistamisse ja e-riigi arendamisse.
Mida te Palestiinas teete?
See on müüt. Aare Lapõnin on konsulteerinud Palestiina riiki, kuidas üles ehitada e-maksuamet, aga me ei arenda seal midagi.
Aga Aafrikas?