Tuntud logistika- ja transpordifirma Via3L Spedition OÜ suuromanikke tabas läinud nädalavahetusel šokk, kui nad avastasid, et firma on sisuliselt tühjaks kanditud – läinud on autod, haagised, kontoritarbed ja töötajad. Endised juhatuse liikmed väidavad, et tegemist on laimu ja valeinfoga.
Omanikud kahtlustavad: tuntud transpordifirma tehti varast tühjaks
«Ettevõte oli edukas, kliendid said korralikku teenust ja kõik tundus olevat hästi. Konflikte ei olnud. Äsja lepiti kokku isegi uus preemiate, boonuste, tasude süsteem. Ühtegi erimeelsust ei olnud. Nädalavahetusel juhtunu oli täielik üllatus.» Nii kirjeldas uskumatuna näivat lugu vaidluse üht poolt esindav advokaadibüroo Cobalt vandeadvokaat Lembit Tedder.
Kõik on minema viidud
Mis siis täpselt juhtus? Teisipäeval saatis Via3L Spedition oma koostööpartneritele kummalise kirja: «Peame kahetsusega informeerima, et käesoleval nädalavahetusel on ilmnenud, et Via3L Spedition OÜ (tänase seisuga tagasikutsutud) juhatuse liikmed Elmer Maas ja Lauri Latt ning töötajad (isikute ring täpsustamisel) on meie hinnangul pannud toime ettevõtte varguse – minema on viidud praktiliselt kõik vajalik teenuse osutamiseks, mistõttu ei ole meil võimalik teid hetkel kvaliteetselt teenindada.»
Kirja saatsid vanad juhatuse liikmed Alger Närska ja Meelis Saaresalu. Samuti oli seal pärast Latti ja Maasi lahkumist juhatuse uueks liikmeks tõusnud Jaana Jakovlev allkiri. Uus juhatus lubas teha kõik endast oleneva, et tekkinud olukord lahendada ja kliente edasi teenindada.
Kadunud asjadest on aga hullem see, et lahkunud on pea kõik töötajad peale raamatupidaja, kaasa on võetud oluline oskusteave.
Olgu vahemärkuseks öeldud, et riisumises kahtlustatavad Elmer Maas ja Lauri Latt on logistikafirma juhatusse kuulunud juba 2011. aastast saati. Latt on ka Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsiooni juhatuse esimees ja ta on mitu korda ka meedias sõna võtnud. Nii Maas kui ka Latt on Via3L Speditioni omanikud: kummalegi kuulub 11,25 protsenti ettevõtte aktsiatest.
Mõlemad mehed ütlesid advokaadi suu läbi, et nad pole midagi omastanud ega varastanud, vaid nad lahkusid firmast, kuna kõik läbirääkimised ettevõtte enamusosanikega jooksid tupikusse. Nad lisasid, et enamusomanike ainuvalitsev otsustamisstiil tekitas suurt rahulolematust ka ettevõtte töötajate seas, mis seadis ettevõtte edasise tegutsemise väga raskesse seisu ja tekitas ettevõtte tuleviku osas ebakindlust.*
Ahnus ja raha teevad oma töö?
Via3L Speditioni juhatuse liikme ja ühe omaniku Meelis Saaresalu sõnul on endised äripartnerid neile jõhkralt noa selga löönud. «Milleks seda nüüd vaja oli?» küsis ta. «Oleme nendega pikka aega koos töötanud. Olen selle generatsiooni inimene, kes on harjunud inimesi usaldama. Aga teinekord ahnus ja raha teevad oma töö.»
Saaresalu arvates olid Latt ja Maas oma plaani pikalt ette valmistanud, sest töötajad hakkasid lahkuma juba paar kuud varem. Kulminatsioon oli aga läinud nädalavahetusel. Juba pühapäeval haigutas Saaresalu sõnul kontoris tühjus – arvutid, telefon olid läinud, samuti polnud ülevaadet haagistest ega sõiduautodest. Veoautosid Via3L Speditionile ei kuulunud.
Kadunud asjadest on aga hullem see, et lahkunud on pea kõik töötajad peale raamatupidaja, kaasa on võetud oluline oskusteave. «Logistikasektoris on suurem väärtus kontaktidel, kliendisuhetel, ahelate välja töötamisel – ka need on kõik kadunud. Meid on täiesti tühjade pihkudega jäetud,» kurtis ettevõtja.
Kuigi ettevõtte töö on sisuliselt halvatud, loodetakse august siiski välja ronida. «Me tõesti loodame, et töötajad, keda on manipuleeritud, tulevad meile tagasi.» Saaresalu palus kõigilt oma klientidelt vabandust ja lubas koos alles jäänud tiimiga maksimaalselt pingutada, et ettevõte taas raja peale saada.
Soovisid ka ise lahkuda
Via3L Speditioni möödunud aasta käive küündis 20 miljoni euroni, kasumit teeniti pool miljonit eurot. Cobalti vandeadvokaat Lembit Tedder palus veel rõhutada, et Via3L Speditioni emafirma, transpordikontsern AS Via3L on täiesti eraldiseisev ettevõte, kelle tegevus jäi puutumatuks. «Seal on kõik hästi ja töö käib nagu varem,» täpsustas Tedder.
Kerkib küsimus, kuidas sellised asjad tänapäeval veel võimalikud on? Tedder jätkas, et olukord on sedavõrd kummastavam, et ettevõtet võivad esindada vaid kolm juhatuse liiget ühiselt ehk igal dokumendil peab olema vähemalt kolme juhatuse liikme allkiri. Pärast nädalavahetust, mil ülalmainitu juhtus, kutsit Latt ja Maas juhatusest viivitamatult tagasi. Tedderi sõnul avaldasid nad ka ise soovi lahkuda.
«Elmer Maas ja Lauri Latt olid küll enne ja pärast koosoleku toimumist kohal, kuid koosolekust endast osa võtta ei soovinud. Samuti ei soovinud Elmer Maas ja Lauri Latt jagada selgitusi, vaid lahkusid,» märkis Tedder. «Ettevõttel on omapoolne nägemus ja arusaamine toimunust ning seotud isikutest, kelle osas peaks õigust mõistma nii kriminaal- kui ka tsiviilkohtus,» selgitas advokaat.
Küsimuse peale, kas nad on juba politsei poole pöördunud, vastas Tedder, et nad ei soovi seda kommenteerida. Saaresalu andis aga mitu korda märku, et nad seda teha plaanivad.
Tegutseb juba uue firma alt
Mitu anonüümsust palunud Eesti turul tegutsevat transpordikorraldajat ütlesid Postimehele, et inimesed, kes muidu Via3L Spedition OÜ nimel töötasid, on nüüd päevapealt alustanud vedude tellimist uue firma, Nordic Speditioni alt. Ettevõtte juht ja omanik on Erki Vään.
«Reedel töötasid ja kirjutasid kõik logistikud veel Via3l alt, aga esmaspäeval, 2. juulil olid kõik juba Nordic Speditionis ja kirjutasid selle firma alt,» selgitas üks transpordisektoris töötav inimene.
Varade kantimises kahtlustatav Lauri Latt ütles Postimehele, et tema kohta on esitatud laimu ja valeinfot. Ta lubas omapoolse versiooni esitada kirjalikul teel, kuid pole seda seni veel teinud.
*See lõik on lisatud artiklisse hiljem, et tasakaalustada ühe poole süüdistusi. Elmer Maasi ja Lauri Lati vastulause on avaldatud siin. Olgu öeldud, et 2020. aasta novembri seisuga käib poolte vahel endiselt kohtuvaidlus. Mis ulatuses ja kas üldse vargus toimus, kohus otsustanud pole.
Mis on Via3L Spedition?
Via3L Spedition OÜ on rahvusvahelisi transporditeenuseid ja logistikalahendusi pakkuv ettevõte, mis loodi 2011. aastal. Ettevõte kuulub Via 3L ASi kontserni. Ettevõtte tegevussuundadeks on maanteetransport Skandinaavia, Baltikumi ning Lõuna-Euroopa liinidel. Aktiivselt tegeldakse ka multimodaalsete konteinerlahendustega Lääne-Euroopas.
Ettevõtte kodulehel seisab, et ekspedeerijana ei ole Via3L Spedition ainult kauba vedaja, vaid neilt saab tellida kõiki kaubaveoga seotud teenuseid.
«Mõistame oma klientide soove ning oleme seadnud endale eesmärgiks leida sobivaim logistiline skeem, säästes sellega nii tellija aega kui ka raha. Anname endast parima, et meie klient saaks alati sõbraliku, personaalse ning asjatundliku teeninduse,» lubavad nad.
Via3L Speditioni kuulub 55 protsendi ulatuses Jungent Gruppi, mille suurim omanik on Jaanus Krigolson. Ülejäänud osa logistikafirmast kuulub aga OÜle Terasus Holdings, millest omakorda pool kuulub varguses kahtlustatud Lauri Lattile ja Elmar Maasile.