Euroliit asub võitlusse hodomeetrite pettusega (5)

Hanneli Rudi
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Odomeeter
Odomeeter Foto: SCANPIX

Kuna sõidukite läbisõiduandmetega manipuleerimine on väga laialt levinud, tahetakse euroliidus teha kohustuslikuks läbisõidumõõdikute andmete senisest tihedam kontroll.

Uuringute kohaselt moodustavad rikutud sõidukid riigisiseselt müüdud kasutatud autodest hinnanguliselt 5–12% ja piiriüleselt müüdud autodest 30–50%, sellest tulenevalt on saadav majanduslik kahju 5,6–9,6 miljardit eurot, seisab Euroopa Parlamendi mai lõpus vastu võetud resolutsioonis.

Saadikud tõdevad, et läbisõidumõõdiku rikkumine (sõiduki läbisõidumõõdikul näidatud tegeliku läbisõidu tahtlik ja loata muutmine) on tõsine ja levinud probleem kogu Euroopa Liidus, kuid suurem on see probleem pärast 2004. aastat Euroopa Liitu astunud riikides.

«Kõige sagedamini juhtub seda Bulgaarias, Horvaatias, Küprosel, Eestis, Ungaris, Lätis, Leedus, Maltal, Poolas, Rumeenias, Slovakkias ja Sloveenias,» vahendab mixnews. Eurosaadikud leiavad, et  paljud liikmesriigid ei suuda endiselt pakkuda tarbijatele vajalikke vahendeid, mis võimaldaksid neil kontrollida kasutatud sõiduki minevikku.

Läbisõidumõõdiku näidud salvestatakse ja neid esitatakse digitaalselt, kuid neile on väljastpoolt muutmise eesmärgil lihtne juurde pääseda, sest läbisõidumõõdikute kaitse tase on madalam kui sõidukite muudel osadel.

Parlament palub  Euroopa Komisjonil ühe aasta jooksul esitada ettepanek uute meetmetega hodomeetrite kruvimise tõkestamiseks, mille hulgas peaks olema ka meetmed andmevahetuse parandamiseks riiklike registrite vahel, selgitas Jaan Soone Euroopa Parlamendi Infobüroo Eestis pressiteenistusest.

Kohustuslikus korras tuleks läbisõidumõõdiku näidud üles märkida sagedamini: korraliste tehnoülevaatuste, samuti iga kontrolli, teeninduse, hoolduse ja remondi ning teiste hooldus- ja remonditöökoja külastuste käigus, alustades sõiduki esmasest registreerimisest.

«Sellise sagedasema hodomeetrimõõdiku näidu märkimise abil on Belgia ja Madalmaad lühikese ajaga kaotanud peaaegu täielikult läbisõidumõõdikuga seotud pettused,» selgitas Soone. Ta lisas, et europarlament palub autotootjatel parandada tehniliste lahendusi hodomeetrite manipuleerimise tõkestamiseks ja liikmesriikidel palutakse kriminaliseerida mõõdikute näitude manipuleerimine.

 Maanteeameti tehnoosakonna juhataja Jürgo Vahtra sõnul kogub amet juba praegu sõidukite hodomeetrinäite. «Tõenäoliselt jääb maanteeamet tulevikus selles küsimuses Eesti kontaktiks Euroopaga,» lisas ta.

Kuigi Eestit mainitakse ühe suurema andmetega manipuleerijana, siis tarbijakaitseameti turujärelevalve osakonna juhataja Hanna Turetski sõnul on selle sisulisi pöördumisi olnud vähe – tänavu kaks.  

Kasutatud autodega seotud küsimusi on ametile kokku sellel aastal olnud 55. «Kui aga sellised probleemid ilmnevad, on selliste juhtumite tõendamine  suhteliselt keeruline,» tõdes Turetski.

Kommentaarid (5)
Copy
Tagasi üles