Bussifirma kurdab: Simsoni «tasuta» bussisõit viis liini sulgemiseni (9)

Lennart Ruuda
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hansabuss
Hansabuss Foto: ANTS LIIGUS/PRNPM/EMF

Eesti bussifirma AS Hansa Bussiliinid paneb ühe rahvusvahelise bussiliini kinni ja süüdistab selles majandusminister Kadri Simsoni «tasuta» ühistranspordi plaani. Ministeerium vastas, et liinide kinni panemine on tavapärane protsess, mida tuleb ikka ette. 

Hansa Bussiliinide liinitöö osakonna juhataja Kalju Heinleht saatis paari päeva eest majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile kirja, milles palus ennetähtaegselt kehtetuks tunnistada Viljandi ja Valmiera vahelise bussiliini. Põhjuseks palju kära tekitanud Kadri Simsoni lubadus kehtestada maakondades tasuta bussitransport.

Heinleht põhjendas, et kuna 1. juulist rakendubki Viljandi maakonnas tasuta süsteem, siis ei sõida nende Lätis Valmieras lõpetava liiniga enam Eesti sisesed reisijad. Teatavasti saavad riigipoolset dotatsiooni (ehk on reisijatele tasuta) vaid maakonna sees opereerivad bussiliinid, mistõttu võivad rahvusvahelisi liine pidavad firmad, kes samal ajal sõidavad ka maakonna sees, konkurentsis kaotada.  

Teise põhjusena tõi Heinleht välja selle, et Viljandi-Valmiera liinil pole talvisele madalseisule järgnenud loodetud tõusu. «Tekkinud on olukord, kus prognoositav sõitjate arv langeb alla kriitilise piiri,» märkis mees. Seega pole liini käigus hoidmine neile majanduslikult kasulik ning iga väljumisega suureneb tekkiv miinus.

Taisto Liinide veokorraldaja Jan Landrat ütles, kindlasti puutuvad ka kõik Taisto liinid, eriti Järva-, Viljandi-, Valga-, Võru- ja Tartumaal kokku tasuta ühistranspordiga. Kas see on hea või halb, Landrat veel öelda ei osanud. 

«Kui kõik senised reisijad kasutavad ka peale juulit edasi neid liine, millega nad on harjunud sõitma, siis ei juhtu olemasoleva liinivõrguga midagi. Kui aga toimub suurem reisijate ränne tasuta bussidesse, siis kindlasti peame ka meie olemasolevad sõiduplaanid üle vaatama,» selgitas ta. 

Landrat lisas, et nende eesmärgiks on kõigi seniste liinide jätkamine. Ennetavaid liinide sulgemisplaane neil ei ole.

Maanteeameti sõnul on käesoleval aastal ennetähtaegselt kehtetuks tunnistatud juba 20 liiniluba, möödunud aasta teisel poolaastal aga 25 liiniluba. Maanteeameti ühistranspordi osakonna juhataja Kirke Williamson ütles, et liinide sulgemise põhjusena tuuakse enamasti välja tihedat konkurentsi ning bussifirma bussivõrgu restruktureerimist.

Ministeerium: liinide sulgemine on tavapärane

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi avalike suhete juhi Rasmus Ruuda sõnul on tal kahju, et reisijad pole Viljandi-Valmiera liini sedavõrd omaks võtnud, et selle opereerimine oleks majanduslikult tasuv. Samas ei tasu liiniveo lõpetamise süüdlaseks pidada tasuta ühistransporti, kuna «liinide sulgemine on tavapärane protsess, mis on toimunud nii enne tasuta ühistranspordi tulekut ning toimub ka edaspidi». 

Ruuda selgitas, et tasuta ühistransport avaldab kommertsliinidele negatiivset mõju üksnes juhul, kui liinid on reisija jaoks asendatavad. Antud juhul aga ajaliselt lähestikku asuvat avalikku bussiliini Viljandi-Valmiera liinil ei ole, lisas minister. Seetõttu võib eeldada, et põhjus ei saa üksnes tasuta bussisõidus olla. 

«Lisaks enne liini sulgemist on alati võimalus ning soovitus pöörduda kohaliku ühistranspordi korraldaja, antud juhul Viljandimaa ühistranspordikeskuse poole, et kattuvatel aegadel väljuvate liinide aegu muuta. Nii on võimalik vähendada avalike liinide mõju kommertsliiklusele ning parandada ka teenuse kättesaadavust reisijate jaoks,» märkis Ruuda.

Tasuta ühistransport

Majandus- ja taristuminister Kadri Simson allkirjastas tänavu aprilli lõpus piletihinnamääruse, mis võimaldab juulist maakondlikel bussiliinidel endiselt senises määras piletit küsida, kuid ka tasuta transporti pakkuda.

Kui kohalikud ühistranspordikeskused maakondlikus bussiliikluses juulist piletihindu ei langeta, näiteks nullini, siis nad tõenäoliselt jäävad vähemalt osaliselt ilma riigieelarves ette nähtud maakondliku ühistranspordi lisarahastusest.

Praeguse seisuga kehtib alates 1. juulist nulleurone maakonna bussiliini pilet Valgamaal, Viljandimaal, Võrumaal, Põlvamaal, Järvamaal, Jõgevamaal, Tartumaal, Ida-Virumaal, Hiiumaal, Saaremaal ja MTÜ Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse poolt korraldavatel liinidel Läänemaal.

Kommentaarid (9)
Copy
Tagasi üles