POSTIMEES MONACOS Taxify asutajad said maailma aasta ettevõtja tiitliheitluses žüriilt ootamatult sooja vastuvõtu (1)

Siiri Liiva
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Üle ilma populaarsust koguva sõidujagamisteenuse Taxify asutajad astusid Monacos tänase päeva viimastena maailma aasta ettevõtjat valiva žürii ette. Kuigi eestlastele omaselt jäädi enne žürii ette minekut tagasihoidlikuks, oli olukord hoopis teine nende juurest lahkumise järel.

«Emotsioon on uus, aga muidu oli väga äge,» sõnas vanem vend Martin Villig Eesti aja järgi kell 18.30 pärast žürii eest tulemist. «Nad olid väga asjalikud – mõtlesid kaasa, küsisid õigeid küsimusi. Meile tundus, et läks hästi,» lisas ta.

Vendadest noorem, Markus Villig märkis, et neid olid hoiatatud, et žürii võib üsna kriitiliselt suhtuda ettevõtjatesse, kes täna ja homme nende eest läbi käivad. «Aga meie suhtes nad olid küll kõikides asjades ülisõbralikud,» sõnas ta.

Žürii ette minek on antud konkursil üsna rangelt reglementeeritud. Näiteks ei tohi ruumi astudes suruda žürii liikmetel kätt ega iseennast tutvustada. Kohe tuleb asuda kaheminutilise müügikõne juurde, mille järel on žüriil 18 minutit aega, et küsimusi küsida.

Markus Villigi sõnul huvitus kuueliikmeline žürii sellest, kuhu Taxify jõuda tahab, mis on eestlaste loodud ettevõtte visioon, mis neid teistest eristab ja kuidas neil seni läinud on. «Kuidas me näeme konkurentsi, milline on meie mõju eri riikides, kuidas me oleme kindlad, et me suudame ka tulevikus jääda konkurentsivõimeliseks, kuidas me trende jälgime,» lisas Martin Villig.

Küsisid ka noorema venna hariduse kohta

Taxify asutajad on veendunud, et konkursi võidab ettevõte, kes suudab piisavalt palju teistest eristuda. Vastusena küsimusele, kuidas nad ise oma konkurentidest eristuvad, ütlesid Villigid, et nende eeliseks on turu tavapärasest suurem lokaliseerimine ehk kohalike eripäradega arvestamine.

«Kui me vaatame, mitmel turul me toimetame, siis see riikide arv on palju väiksem ja tänu sellele me saame keskenduda ja teha head toodet – selle asemel, et olla globaalselt igal pool, aga selle võrra ka kehvem,» rääkis Markus Villig. Mõnes kohas on kliendi turvalisus olulisem, mõnes kohas kättesaadavus, lisas Martin Villig.

Kui kolmveerand tundi varem ei osanud Villigid pakkuda ühtegi küsimust, mida neilt juba küsitud ei ole, suutsid žürii liikmed siiski ühe sellise välja mõelda. «Küsiti, kas ma olen ülikoolis käinud. Ma ütlesin, et olen ühe semestri käinud, siis tuli töö vahele,» muigas Markus Villig.

Niivõrd noori ettevõtjaid – noorem Villig on 24-aastane – jõuab finalistide hulka harva. Kusjuures noorem Villig valiti alles hiljuti ka Põhja-Euroopa mõjukaimate noorte ettevõtjate hulka.

«Neile väga meeldis see on-demand-haridus, millega Markus tegeleb – kui tal tekib mingi probleem, siis ta guugeldab, leiab vastuse ja proovib seda rakendada. Ei õpita asju tulevikuks ette, vaid õpitakse siis, kui parasjagu on vajadus. Siis proovid maailma parimat praktikat – seda üles leida ja rakendada,» lausus Martin Villig.

Muigama pani vendi ka see, et kõik numbrid, mis mõned kuud tagasi koos neid puudutava informatsiooniga esitatud said, olid juba vananenud – seda nii töötajate arvu, kapitali kaasamise kui ka eesmärgiks seatud juhtide kohta. Praegu sõidab Taxifyga 0,5 miljonit juhti, järgmise aasta lõpuks tahavad nad seda arvu tõsta kolme miljonini.

«Me kasvame ju iga kuuga. Me oleme viimase aastaga kümme korda kasvanud,» märkis Markus Villig. Ka viimast raha kaasamise vooru – kus Daimler ostis saja miljoniga osaluse ettevõttes ning mille järel kasvas Taxify väärtus miljardini –, pidid nad žüriile mainima, kuna sellestki ei olnud nad teadlikud.

Rahakaasamine tõi suurema personalivaliku

Kolmveerand tundi varem olid Taxify asutajad oluliselt napisõnalisemad ja vähem emotsionaalsemad, naljatades ise, et nendega on nagu Eesti sportlastega. Arvestades, et nende mõte oli pigem müügijutu juures, mis nad žüriile esitama hakkasid, oli see ka mõistetav.

Küll aga kinnitasid mõlemad Villigid, et astuvad žürii ette võidulootusega, kuigi tunnistasid, et konkurents on üsna tihe. «Pigem on küsimus selles, kas me oleme piisavalt erilised. Meil on 60 erinevat ettevõtjat, kes on kõik väga head. Lõpuks seda, mille alusel nad otsustavad, on päris keeruline öelda,» märkis Martin Villig.

Vastusena küsimusele, kui palju on nende viimane rahakaasamine, mis neist ükssarviku tegi, nende igapäevaelu muutnud, ütlesid Villigid, et see on andnud neile peaajsalikult personali värbamisel suurema valiku. «Paljudel inimestel tekkis huvi – kes ei olnud enne mõelnud, kui hästi meil läheb –, aga nüüd saime päris palju uusi kandidaate eri positsioonidele,» rääkis Markus Villig.

Ernst&Youngi aasta ettevõtja konkurss on üks suuremaid ettevõtjate tunnustamise traditsioone maailmas. 1986. aastal USAst alguse saanud konkursil osaleb Eesti kümnendat korda. 

Sel aastal on finaalis 56 ettevõtjat, kes esindavad kokku 46 riiki. Kaks kolmandikku finaali jõudnud ettevõtetest ei ole börsil noteeritud, kolmandik on. Mullu esindas Eestit Viljandi külje all tegutsev pakirobotite tootja Cleveron.

Täna käis žürii eest läbi pool ettevõtjatest, homme järgnevad ülejäänud finalistid. Maailma aasta ettevõtja 2018 kuulutatakse välja laupäeva õhtul toimuval pidulikul galal.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles