USA tuliuus kõrgtehnoloogiline lennukikandja USS Gerald Ford läheb maksumaksjale maksma täiendavad 120 miljonit dollarit, sest viimase katsereisi ajal avastati taas uusi rikkeid. Täiendav rahasüst viib laeva alla pandud kulutused aga üle kongressi seatud limiidi, milleks on jalust rabavad 12,9 miljardit dollarit.
USA hirmkallis 13-miljardine sõjalaev muutub tehniliste rikete tõttu üha kallimaks
100 000-tonnine Ford võeti tegevteenistusse tegelikult juba möödunud aasta juulis, kuid merevägi pole endiselt saanud kõiki süsteeme korralikult tööle. Jaanuaris toimunud katsereisi ajal tekkis rike laeva jõuülekandes ja nüüd tuleb need seadmed välja vahetada. Tehnikud pole saanud siiani korralikult tööle ka lennukite katapulti ja relvi kandvaid lifte, kirjutab CNN.
Uued liftid kasutavad trosside asemel magneteid, et transportida laevatekile sõjalennukite külge paigaldatavaid rakette ja pomme. Võrreldes tavaliste liftidega suudavad nad korraga palju rohkem ja kiiremini varustust kanda. Seda muidugi juhul, kui liftid lõpuks korralikult tööle saadakse.
2015. aastal purunes laeva elektromagnetiline lennukite katapult, mis oli programmi esimene suurem tagasilöök ja nõudis ääretult kulukaid parandusi ning palju aega. Katapulti pole siiani täielikult töökorda saadud ja vahepeal on raporteeritud ka vigadest radarisüsteemis ja lennukite maandumisvarustuses.
USA merevägi plaanib seada Fordi järgimise hinnalimiidi 13,027 miljardi dollari peale. Küsimus on, kas nad suudavad sellest kinni pidada? Mereväe praeguse arengukava järgi peaks Ford saama lahingukõlblikuks millalgi 2022. aastal.
Paljude analüütikute sõnul pole praegu ka täiesti selge, kas Ford suudaks üle elada tabamuse Hiina kõige uuematelt rakettidelt, mis on spetsiaalselt mõeldud lennukikandijate uputamiseks. Üks selline rakett on Hiinale palju odavam kui 13-miljardine lennukikandja.
USS Gerald Ford on esimene kolmest tellitud uuest Ford-klassi lennukikandjast, mis lähevad kõik kokku praegu hinnanguliselt maksma 42 miljardit dollarit. Vaatamata ülikõrgetele hindadele peaks iga sellise laeva hooldus säästma tema eluea jooksul võrreldes praeguste Nimitz-klassi lennukikandjatega umbes neli miljardit dollarit.
Ford-klass on USA esimene uus lennukikandja disain viimase 40 aasta jooksul.