Kuigi veel veebruari alguses, kui kired RB Raili lätlannast tegevjuhi Baiba Rubesa ja ettevõtte aktsionäride vahel teravalt lõõmasid, ähvardas Euroopa Komisjoni transpordivolinik Violeta Bulc Rail Balticu projekti rahastuse peatamisega, on ta tänaseks veendunud, et pooltel on selge nägemus, mida ja kuidas teha.
«Minule on nii liikmesriikide parlamendid, valitsused ja ka presidendid kinnitanud oma valmisolekut võetud kohustusega lõpuni minna. Kuidas see täpselt tehniliselt välja hakkab nägema, selle üle otsustavad liikmesriigid muidugi ise,» lausus Bulc täna.
Märksa kidakeelsemad olid nii transpordivolinik kui ka teised Euroopa Komisjoni ametnikud ELi rahastuse jätkumise osas pärast 2020. aastat ehk järgmise seitsmeaastase finantsraamistiku ajal. Kui praegu on Euroopa Liidult tulnud 85 protsenti projekti elluviimiseks vajaminevast rahast Euroopa Ühendamise Rahastuste toetuse kujul, siis tulevikus võivad muutuda nii rahastusmäär kui rahastusallikas.
«Ma ei saa midagi öelda konkreetse projekti kohta, küll aga võin ma kinnitada, et CO2 heidete vähendamine kiirteedel on ELi jaoks oluline prioriteet ning igasugused elektrifitseeritud võimalused, sealjuures raudteed on seejuures kõige keskkonnasäästlikum transpordilahendus,» ütles Bulc.
Enne tuleb praegu saadud raha ära kulutada
Ka ütles ta, et edaspidine ELi rahastus ei pruugi tulla ainuüksi toetusena, vaid ka teiste finantsinstrumentide kujul. «Me oleme olnud väga edukad laenude andmisel,» märkis volinik. Ta rõhutas, et Rail Balticu projekti järgmiste etappide rahastamisest saab edasi rääkida alles siis, kui praegune etapp on ellu viidud ning kulutused ära tehtud.