Asekantsler arutas ka teiste võimaluste üle, mida võiks teha kõrgete kütuseaktsiiside asemel. Näiteks langetame aktsiisid paljuräägitud Lätiga samale tasemele? Ainuüksi diislimaksu allapoole kohendus tähendaks Eesti riigile 100 miljonit maksukahju, ütles Jegorov. See on netomõju ehk siis kahjusummast on Lätist Eestisse tagasi pöörduda võiva tankimise mõju juba maha võetud.
Järgmine variant oleks teha diislikütuse aktsiisilangetus kitsalt transpordi- ja veosektorile. «See teoreetiline võimalus on meil pärast teekasutustasu kehtestamist olemas, kuid samas oleks see keeruline ja bürokraatlik ning seda oleks ressursimahukam hallata,» arutles Jegorov.
Siiski märkis Jegorov, et tegemist oli nii-öelda teoreetiliste võimalustega, mida praeguste aktsiiside asemel teha saanuks.
Seevastu Jegorovi hea kolleeg, rahandusministeeriumi tolli- ja aktsiisipoliitika osakonna juhataja Marek Uusküla ütles mõni ettekanne hiljem, et jutud automaksu võimalikkusest on spekulatsioon. «Selle kehtestamine taandub sellele, kas laual on kas halvad või väga halvad variandid. Ja siis on punased jooned, millest kindlasti üle ei minda. Seda, et langetada kütuseaktsiisi ja asendada see automaksuga, pole meie laual olnud ja sellist plaani pole,» sõnas ta.
Samas paneelis osalenud Isamaa- ja Res Publica liige ja endine rahandusminister Sven Sester ütles, et nemad on automaksule selgelt vastu. «Meie soov on alandada tööjõumakse. Kinnisvara- ja automakse me kindlasti ei toeta. Oleme sellele alati vastu olnud. See on meie erakonna programmis sees,» selgitas Sester.
Vabaerakonna liige Ardo Ojasalu automaksus nii suurt tonti ei näinud. Tema märkis, et automaksu kehtestamisel selle arvelt, et me vähendame ülemäära kõrgeks krutitud kütuseaktsiise, võib täitsa jumet olla. Ettevõtjaid lööks automaks vähe, aga väiksem kütuseaktsiis aitaks.
«Lisaks on meie maksusüsteemis alarakendatud kapitalimaksud, mida igal pool mujal Euroopas tehakse. Meie maksusüsteem on selle koha pealt veidi kiivas ja automaks oleks üks võimalus seda olukorda parandada,» leidis Ojasalu.
Äripäeva korraldatud 6. kütuseturu aastakonverents «Kuidas aktsiisitõusude taustal ellu jääda?» keskendus Eesti aktsiisipoliitikale ning uuris, milliseid lahendusi pakub tulevik.