Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

112 suudab positsioneerida nüüd ka Apple'i omanikke (1)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Positsioneerimise süsteem rakendub kohe, kui inimene helistab 112 numbril.
Positsioneerimise süsteem rakendub kohe, kui inimene helistab 112 numbril. Foto: Chris Radburn/PA Wire/PA Images

29. märtsist kättesaadavaks tehtud iOSi versioon 11.3 annab häirekeskusele võimaluse hätta sattunud iPhone'i kasutajat täpsemalt positsioneerida.

Tegemist on Advanced Mobile Location (AML) süsteemiga, mis alates juunist 2016 oli Eestis kättesaadav vaid Androidi nutitelefonide kasutajatele.

Häirekeskuse planeerimise ja koostöötalituse juhataja Kaili Tamme sõnul on see nii abivajajate kui ka abistavate organisatsioonide jaoks väga oluline uudis. «Me teame, et abi jõudmise kiirus sõltub sellest, kui kiiresti suudame selgeks teha, kus abi vajatakse. Seega kõik vahendid, mis päästekorraldajaid selles töös abistavad, on kriitilise tähtsusega. Meil on väga hea meel, et eestlaste seas populaarse telefoni funktsioonide hulka on lisandunud eluliselt tähtis funktsioon. Soovitame kõigil, kelle telefon seda võimaldab, see uuendus ära teha ja luua sellega eeldused, et hädaolukorras saaks politsei, pääste ja kiirabi jõuda teieni kiiremini,» ütles Tamm.

Tema sõnul jääb häirekeskus ka täpsema positsioneerimise võimekusega hädaabinumbrile 112 helistajatelt küsima nende asukohta. «Kuna ühelt poolt on tegemist tehnilise lahendusega, mis võib eksida ja tegeleme tihti juhtumitega, kus abistamine on äärmiselt ajakriitiline, tuleb meil olla 100 protsenti kindlad, kus abivajaja asub. Seega on meil endiselt palve, et inimesed jälgiksid seda, kus nad asuvad.»

AML-süsteem rakendub, kui telefoni kasutaja helistab hädaabinumbrile 112. Siis edastab iPhone andmed oma asukohast, kasutades selle aluseks GPSi, wifi või mobiilsidemasti asukohaandmeid, ning tekstisõnumi edastamist häirekeskusele. Saadud andmed kuvatakse kõnele vastanud päästekorraldaja arvuti digikaardil. Häirekeskusele AML- informatsiooni vastuvõtmise tarkvaralise võimekuse loonud siseministeeriumi infotehnoloogia ja arenduskeskuse pääste ja hädaabi valdkonna juhi Aivo Riisenbergi sõnul töötab täpsem positsioneerimine Apple iOSi puhul täpselt samal põhimõttel nagu Android-telefonide kasutajatel – helistaja asukoha tuvastamine käivitub vaid siis, kui inimene helistab hädaabinumbril 112. 

Üks erinevus siiski Riisenbergi sõnul on. «Kui Androdi operatsioonisüsteemi kasutavate telefonide puhul rakendus täpsema positsioneerimise tarkvarauuendus automaatselt, siis Apple iOSi kasutajad peavad ise enda mobiilseadmetes tarkvara uuendama, et lahendus käivituks,» sõnas Riisenberg.

Täpsema positsioneerimise võimekus on olemas Apple'i telefonidel, mis kasutavad iOS 11.3 tarkavara versiooni. 

Esimesed iPhone'i hädaabikõned jõudsid häirekeskusesse juba mõni päev pärast uuenduse avaldamist.

Märksõnad

Tagasi üles