Hiljutine toiduliidu tellitud ja Kantar Emori tehtud uuring näitas, et 90 protsenti Eesti tarbijatest eelistab kodumaiseid toiduaineid. See näitaja on pigem aga hoiakuline, sest paljud langetavad lõpliku ostuotsuse hoopis hinna põhjal.
Toidutoodete ostuotsus tuleb hinna ning sooduspakkumiste põhjal
Ka Selveri juhatuse liige Kristi Lomp tunnistas, et eestimaist toidukaupa armastatakse. Eriti eelistatakse nende kogemusel kodumaiseid tooteid värske liha ja lihatoodete ning piimatoodete kategooriates. Seejuures on oluline märkida, et Selveri valikus on kohaliku toidukauba osakaal leiva-, saia-, liha- ja piimakategoorias üle 90 protsendi.
Siiski on ka Selveri kogemusest näha, et on osa tarbijaid, kes ei saa endale kodumaiste toodete ostmist lubada, kui kõrval on soodsama hinnaga importtoodete valik. «Eesti toit ei ole paljudele tarbijatele taskukohane,» nentis Lomp. «Kuigi öeldakse, et sooduspakkumistest lastakse end pigem vähe mõjutada, siis reaalne ostukäitumine näitab midagi muud.»
Selveri klientide 2017. aasta ostukäitumise uuringu tulemused kinnitasid, et pea kõikide tootekategooriate lõikes osteti enim just neid tooteid, millel olid sooduspakkumised. Eriti suur oli sooduspakkumisega soetatud toodete osakaal juustude kategoorias. Vaid värske linnuliha ja piimatoodete osas oli näha, et kampaaniahinnad nii suurt mõju ei avalda ning tarbijad ostavad pigem oma kindlaid lemmikuid.
Ühtlasi eristub väga selgelt puu- ja juurviljade tootekategooria, kus tarbijad eelistavad eelisjärjekorras küll kodumaist, kuid parema kvaliteedi korral valitakse välismaine toode. «Kui Eesti päritolu liha- ja piimatoodangu kvaliteeti peetakse väga kõrgeks, siis köögivilja osas on kohalikel kasvatajatel veel suur töö ära teha,» kommenteeris Lomp.