Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Eesti Lennuakadeemia alustab arenduskoostööd maailmakuulsa lennukitootja Airbusiga

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Airbus A321LR.
Airbus A321LR. Foto: FABIAN BIMMER/REUTERS

Lennuakadeemia ja Airbusi arendustöö keskmes on reisilennukitele uudsete tagatiibade väljatöötamine, mis on töökindlamad, vähendavad kütusekulu ning keskkonna saastet.

Uudne tagatiibade lahendus, mille on välja töötanud Eesti Lennuakadeemia teadus- ja arendusosakonna spetsialist Peep Lauk, on pälvinud ka lennukitootja Airbusi tähelepanu, eesotsas ettevõtte teadus- ja arendusosakonna peakonstruktori Daniel Reckzehiga. «Idee on uudne ja nutikas ning selle kinemaatilisel lahendusel on eelised võrreldes täna kasutusel olevate tagatiibade konstruktsioonidega,» kommenteeris Reckzeh.

Aerospace Engineeri üksuse insener Olivier Chabilan Airbusi Filtoni tehasest on toonud uue lahenduse peamiste eelistena välja selle lihtsama ehituse, kergema kaalu ning väiksema õhutakistuse. Chabilani sõnul on uuenenud tagatiivas vähem (kardaan) ajamivõlle ja reduktoreid, tänu millele on seadme töökindlus kõrgem. Ka mootorite hoolduskulud vähenevad, sest nad töötavad väiksema koormusega ja kuluvad sellevõrra vähem.

Tagatiibade uus lahendus SBS võimaldab seetõttu vähendada reisilennukite kütusekulu ning samuti keskkonna saastet. Peep Laugu sõnul on nutika lahenduse abil ka lennukite müratase väiksem, sest SBSi kasutamine võimaldab sama lennukaalu juures lennata 600-1000 m kõrgemal lennutasandil. Rahaliselt vähendab SBSi kasutamine näiteks Airbus A320 kulutusi kütusele kuni 437 000 eurot aastas lennuki kohta. Hiljuti edukalt katselennud läbinud Airbusi uue mudeli A321 neo LRi kasutamisel ulatub kütuse kokkuhoid lennuki kohta aga koguni ühe miljoni euroni aastas.

«SBS lahendus on rakendatav erinevatel õhusõidukitel. Alates piloodita õhusõidukitest ja purilennukitest, kuni raskete transpordilennukiteni välja. Oleme andnud patenditaotluse Euroopa Patendiametisse, kuhu kuuluvad 38 riiki, et saada lennuakadeemiale patendikaitse. Projekti positiivse arengu korral on võimalus taotleda patenti ka Ameerika Ühendriikides, kus on hetkel projekteerimisfaasis uus Boeing 797, millel oleks samuti uudset tagatiibade lahendust võimalik kasutada,» kommenteeris uudse tagatiibade lahenduse välja töötanud spetsialist Peep Lauk.     

Tagasi üles