Baltic Workboats – Nasvalt kaugetele meredele

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Kredex

Lainet läbistavad laevad. Vähem kui kahe aastakümnega on AS Baltic Workboats suutnud tõusta maailmas tuntud ja tunnustatud ettevõtteks ning seda vaatamata laevaehitussektoris valitsevale ülitihedale konkurentsile. Ühtlasi on tegu Saaremaa parima tööandjaga.

Vaevalt leidub maailmas teist sellist laevatehast, mis on loodud alles sellel sajandil ja mis lühikese ajaga on suutnud nullist tõusta kõrgelt hinnatud rahvusvaheliseks tegijaks, mille unikaalse disainiga alused seilavad juba ligi 20 riigi vetes ning millel on ambitsioon jõuda gloobuse kaugematesse nurkadesse. Jutt käib Saaremaal tegutsevast Baltic Workboatsist.

Kuigi Saaremaal, Kuressaare külje all asuvas Nasvas tegutses Saare Kalurikolhoosi laevaremondibaas juba pool sajandit tagasi, haigutas seal 2000. aastal sisuliselt vaikus, kui kaks sõpra – Margus Vanaselja ja Märten Vaikmaa – otsustasid võtta oma ühise äri esimese riski. Just siis asutati aktsiaselts Baltic Workboats ning osteti ära kogu Nasva sadam ning alustati nullist, sest vanadesse hoonetesse moodsat tehast rajada oli võimatu ja see otsustati lammutada. Suurepärase merelepääsuga Nasvale kerkis uus tehas, kus esialgu valmisid vaid peamiselt alumiiniumist lootsilaevad, 2007. aastast lisandusid ka suuremad patrull-laevad. „2012. aastal jõudsime uuele tasemele, sest valmis meie esimene oma originaalse lainet läbistava disainiga patenteeritud patrull-laev. Neli aastat hiljem kirjutasime alla esimese 45meetrise alumiiniumist patrull-laeva ehituslepingule ja samal aastal telliti meilt juba kahe 100meetrise parvlaeva ehitus. Mullu avasime oma tootmisüksuse USAs ja sealsele turule jõudis meie esimene laev,“ toob Baltic Workboatsi juhatuse liige Jüri Taal välja mõned ettevõtte jaoks märgilise tähtsusega sündmused. 

Kuigi väikelaevaehitajaid on Eestis poolesaja ringis ja valdkond areneb jõudsalt, on BWB ainus jätkusuutlikult tegutsev suurte laevade ehitaja Eestis. Iga siin valminud viieteist kuni saja meetri pikkune alus on unikaalne ja toodetud täpselt kliendi vajadustele vastavalt. Töö algab tellija soovide projektiks joonestamisest, mudelkatsetustest ning lõpeb lõppviimistluse, seadistamise ja üleandmisega. Projekteerimiseks kasutatakse erinevaid kaasaegseid tarkvarasid, materjali lõigatakse CNC-pingil, alumiiniumi keevitatakse argoontehnoloogia abil. Valdavalt toimub kogu laevade ehitusprotsess Nasval, Riias on BWB-l eraldi hoone teraskerede kokkupanekuks.

„Meie laevade tootmine on küll standardiseeritud, kuid tegelikult valmib igaüks neist „rätsepatööna“ – umbes neli viiendikku kogu tööprotsessist moodustab käsitöö. Me tegeleme pidevalt innovaatiliste lahenduste juurutamisega, et parandada laevade hüdrodünaamilisi omadusi. Kasutame materjale ja seadmeid, mis muudavad laevade juhitavuse mugavamaks ja turvalisemaks,“ kirjeldab Jüri Taal BWB igapäevast tegevust ning lisab, et erinevalt teistest Euroopa laevatootjatest kasutavad nad peamiselt oma tööjõudu ja allhanke osakaal on väike.

BWB ehitatud laevad sõidavad Balti, Mustal, Kaspia ja Vahemerel. Riikide loetelu, kus Nasval valminud aluseid leida võib, on pikk: Saksamaa, Belgia, Rootsi, Soome, Läti, Leedu, Austria, Bulgaaria, Rumeenia, Horvaatia, Taani, Põhja-Iirimaa, Kasahstan, Aserbaidžaan, Venemaa, Poola, Ukraina, USA ja Bangladesh. Eestis sõidavad BWB ehitatud laevad Ruhnu, Kihnu, Vormsi, Triigi-Sõru, Abruka ja Manilaiu liinidel.

Politsei- ja Piirivalveamet on siit tellinud 6 eri suuruses patrull-laeva; Eesti Lootsile on ehitatud üle kümne lootsilaeva, samuti on just siin valminud uurimislaev Tartu Ülikoolile ning muid abilaevu Tallinna Sadamale ning aktsiaseltsile Saarte Liinid. Praegu on valmimas 2 päästelaeva Rumeenia, 3 patrull-laeva Saksamaa, 2 reisilaeva Rootsi, 15 lootsilaeva Taani, 2 lootsilaeva Belgia ja 3 patrull-laeva Eesti PPA tellimusel. „Enamik meie kliente on erinevad riigiasutused või riiklikud institutsioonid, mistõttu käib müük läbi riigihangete. Määravad on kvaliteedi ja hinna suhe ning varasem kogemus,“ kommenteerib Taal.

Edu võti seisneb julguses katsetada

Taali sõnul on BWB üks trumpe lainet läbistava laeva keretüübi välja töötamine ja patenteerimine. Sellise keretüübiga laevu on BWB tänaseks tootnud üle kümne, need on kasutusel Taanis, Saksamaal, Belgias, Eestis ja Lätis ning töös on veel 20 sellise kerega laeva. Viimati andsid Eesti laevameistrid lainet läbistava keretüübiga lootsikaatri Pilot 1500WP üle Port Everglades`i lootsikeskusele, kus see teenindab maailma suurimaid kauba- ja kruiisilaevu Fort Lauderdale`s Floridas.

BWB laevadest keerulisim on seni olnud PPA jaoks ehitatav 45meetrine multifunktsionaalne patrull-laev, mille ülesandeks saab olema peale patrullimise veel merepääste, tuletõrje ja reostustõrje. „Keeruliste projektidega aga ongi kõige huvitavam töötada, sellised väljakutsed on BWB jaoks alati väga tervitavad, need aitavad ettevõtet arendada,“ lisas Taal. „BWB üks läbi aastate kestnud idee on pakkuda klientidele võrreldes konkurentidega samas hinnaklassis kõrgemat kvaliteeti ja alati midagi uuendusmeelset. See on üks meie peamine eelis. Peab olema julgust katsetada uusi lahendusi, mis on samal ajal ka kõige suurem risk ebaõnnestumiseks. Seni on julgus end õigustanud. Sealt on alguse saanud BWB rahvusvaheline tuntus, mis ei ole olnud eesmärk iseenesest, vaid lisandus boonusena.“

Ettevõtte õigeid valikuid ja juba saavutatud tulemusi kinnitas ka sel kevadel saadud auhind «Eksporditegu 2017», millega eksportijaid nõustav KredEx Krediidikindlustus tunnustab Eesti ettevõtteid või tööstusharusid, mis säilitavad ja kasvatavad ekspordimahte ning on olnud edukad uute turgude leidmisel.

Ehkki juba praegu murravad BWB laevad laineid ligi 20 riigis, on ettevõtte eesmärk jätkata laienemist uutele turgudele, peamiselt Põhja- ja Lõuna-Ameerikasse, Lähis-Itta ning Kagu-Aasiasse. Samuti on kindel plaan laiendada oma tooteportfelli Euroopa turul, näiteks kasvada kaitsetööstuse suunal, kus BWB kompetentsi kanget kullaproovi kinnitab fakt, et 2013. aastal pärjati ettevõte tiitliga „Aasta kaitsetööstus“.

„Väikeses Eestis on meil aidanud julgelt tegutseda ja ambitsioonikaid sihte seada teadmine, et saame maandada võimalikke ekspordiriske ning suurendada oma ekspordimahtusid kasutades erinevaid Kred-Exi ja KredEx Krediidikindlustuse poolt pakutavaid lahendusi. Julgustame teisigi eksportijaid suurema kasvu eesmärgil julgemalt riigi poolt loodud finantsinstrumente kasutama,“ ütleb Taal.

Maailmatasemel laevaehitus vajab tipptasemel tööjõudu

Üha tihenevas rahvusvahelises konkurentsis püsimiseks ja edenemiseks on AS Baltic Workboats kogu oma tegevusaja kestel teinud märkimisväärseid investeeringuid.

Kui piirduda lähiminevikuga, siis 2014. aastal investeeriti masinatesse, seadmetesse ja taristusse ligi miljon eurot. Aasta hiljem saadi majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumilt uutele turgudele sisenemiseks pea miljon eurot ja üle kolme miljoni euro investeeringutoetust laevade tõsteseadme hankimiseks. Kahel viimasel aastal on investeeritud sadama laiendusse ja sadamakai ehitusse. Mullu investeeriti veel töötajate eluhoone juurdeehitusse ning tehti algust uue erinevate laevamudelite seeriatootmiseks vajaliku tootmishoone projekteerimisega. Hoone valmib lähitulevikus.

BWB on läbi aastate olnud Saaremaa parim tööandja. Kui 2016. aastal töötas siin 134 inimest, siis eelmisel aastal kasvas nende arv juba 183ni. Meeskonda lisandus projekteerijaid, tehnilisi joonestajaid, keevitajaid, elektrikuid, mehaanikuid ning puidu- ja viimistlustööde tegijaid. Kui Saare maakonna keskmine brutopalk oli mullu 876, siis BWB-s pea kaks korda kõrgem. Ülemöödunud aastal maksis ettevõte riigile ainuüksi tööjõumakse üle 1,9 miljoni euro.

„Laevaehitus on arenenud kõrgtehnoloogiliseks tööstusharuks, kus on vaja nii tipptasemel inseneri- ja projekteerimisoskusi kui väga osavaid keevitajaid, mehaanikuid ning puidu- ja viimistlustööde tegijaid. Selleks, et pakkuda oma klientidele maailmatasemel laevu on vaja stabiilset, motiveeritud ja kompetentset tööjõudu. Seetõttu on BWB otsustanud suurendada koostööd Kuressaare Ametikooli ja Tallinna Tehnikaülikooli Meremajanduse keskusega. Püüame laevaehitaja eriala populaarsust tõsta ja tagada valdkonna spetsialistide stabiilne järelkasv. Järgmisest õppeaastast hakkame parimatele õppuritele maksma stipendiumi.

Lisaks plaanime koolidega erinevaid ühiseid tegevusi, alustades tutvustavatest programmidest Saaremaa põhikoolidele ning töö- ja haridusmessidel osalemisest, lõpetades ühiste tegevustega konkreetsetes arendusprojektides,“ kinnitab Taal.

Taali ja tema kolleegide hinnangul on Saaremaa suurepärane paik nii ettevõtlus- kui elukeskkonnana, kus inimesed on pühendunud, töökad ja kohusetundlikud. Kõik see motiveerib BWBd panustama ka kohaliku elu edendamisse. „Alates 2013. aastast oleme toetanud Kaarma valla kolme või enama lapsega peresid 200 euroga, samuti oleme läbi aastate olnud toeks Saaremaa noorte sporditegevusele ja aidanud ehitada Nasva klubi.“

Märkimist väärib fakt, et kogu tootmiseks vajalik energia saadakse ettevõtte territooriumil asuvatest tuulegeneraatoritest, mis katavad kogu Nasva tehase tootmisvajaduse ja energiat jääb veel ülegi. Suure  tõenäosusega on BWB ainus laevaehitaja, mis kasutab täiel määral vaid taastuvenergiat.

Baltic Workboats AS

Omanikud: Margus Vanaselja, Märten Vaikmaa

Asukoht: Nasva alevik, Saaremaa

Eelmise aasta käive: 30 miljonit eurot

Töötajaid: 183

Ekspordi sihtriigid: Saksamaa, Belgia, Rootsi, Soome, Läti, Leedu, Austria, Bulgaaria, Rumeenia, Horvaatia, Taani, Põhja-Iirimaa, Kasahstan, Aserbaidžaan, Venemaa, Poola, Ukraina, USA, Bangladesh jm.

KOMMENTAAR

Jarmo Liiver, KredExi ettevõtlusdivisjoni juht

Jarmo Liiver
Jarmo Liiver Foto: Kredex

Baltic Workboats on tugev näide, kuidas üks ettevõte võib vedada sektori arengut terves regioonis. Pikaajalised investeeringud ja pidev panustamine innovaatiliste lahenduste väljatöötamisse ja juurutamisse annavad vajaliku konkurentsieelise. Rääkimata panustamisest järelkasvu, mis on tööturgu ja kohaliku elu arengut silmas pidades ainuõige samm. Samuti on nad hea näide KredExi teenuste sünergiast. KredExi ekspordilaen võimaldas ettevõttel projekteerida ja ehitada laeva, mis tarniti välisriiki. Ekspordilaenuga finantseeriti osaliselt laeva tootmist ning KredEx Krediidikindlustusega sõlmitud krediidikindlustus võimaldas ostjal tasuda laeva eest 2 aasta jooksul. See on otsene näide, kuidas erinevate finantsinstrumentide kombineerimise abil müüki suurendada. Soovime ettevõttele tuult purjedesse, et nende toodang jõuaks üha kaugematesse sadamatesse üle maailma.

Foto: ERF
Copy
Tagasi üles