Päevatoimetaja:
Sander Silm

Uskumatu edu: vürtsikad Cheetosed leiutanud koristaja tõusis ettevõtte tippu

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Frito-Lay alla kuuluvad kartulikrõpsud.
Frito-Lay alla kuuluvad kartulikrõpsud. Foto: Richard B. Levine/Levine-Roberts/Sipa USA

Richard Montañez on mehhiklasest immigrant, kes töötas USA’s koristajana ning jagas kümne sugulasega ühetoalist korterit. Tema elu muutus päeval, mil ta tuli ideele lisada Cheetose tootevalikusse vürtsikad Cheetosed.  

«Mul on doktorikraad vaesuses, näljas ja sihikindluses,» lausus koristajast leiutaja Richard Montañez Washington Postile. «Ja ma usun, et kui sa oled neid kolme asja omal nahal kogenud, siis sinus peitub palju tarkust. Vaesusest tekib innovatsioon,» sõnas Montañez, kes on enda sõnul uuendusmeelne olnud juba algkoolist saati.

Kui leiutaja ema andis talle kolmandas klassis lõunasöögiks kooli kaasa burrito, tundis ta häbi. Mehe sõnul olid 1960ndatel vähesed USA elanikud burritot näinud. Seetõttu palus järgmisel päeval Montañez oma emal kaasa pakkida võileiva ja muffini nagu teistel lastel. Seepeale andis ema talle kaasa aga hoopiski kaks burritot - ühe Montañez’ele söömiseks ja teise selleks, et ta leiaks kellegagi burritosid jagades endale sõbra. Selle asemel sai leiutajast aga hoopiski noor kaupmees, kes müüs nädala lõpus 25 sendiga burritosid.

«Sellel hetkel ma mõistsin, kuidas teistsuguseks olemises on midagi erilist, et sellel on põhjus, miks me kõik ei mahu ühtedesse raamidesse,» kirjutas mees oma eluloo raamatus.

Kuna Montañezel oli raskusi lugemise ja kirjutamisega, kukkus ta koolist varakult välja ning nii töötas mees kõikvõimalikel alamakstud töökohtadel alustades tapamajas kanade tapmisest ning lõpetades aedniku tööga.

Autopesulas töötades kuulis ta aga oma sõbralt, et Frito-Lay ehk Ühendriikide suurettevõte, kelle alla kuuluvad teistehulgas ka Lays ja Cheetos, otsib töötajaid.

Nii otsustas mees koheselt kandideerida, oskamata sealjuures isegi avaldust täita - tema tulevane naine tegi seda tema eest. Ettevõte palkaski  Montañeze koristajaks.

Idee luua vürtsikas Cheetos tuli temani päeval, mil krõpsude tootmisliinil tekkis tehniline rike ning partii Cheetoseid jäid klassikalise oranži juustu pulbrita. Montañez võttis maitsestamata Cheetose endaga koju kaasa ning eksperimenteeris, kallates krõpsu üle tšilli pulbriga.  

Kuna mehe sõpradele ja perekonnale meeldis selle maitse, otsustas koristaja oma toodet reklaamida ettevõtte juhile. Seda eriti kuna tolleaegne ettevõtte juht Roger Enrico oli varasemalt alluvatele saatnud video, milles rääkis, kuidas ta tahab, et kõik töötajad võtaksid ettevõtte juhtimise enda kätesse.

«Ma helistasin talle, sealjuures teadmata, et tegelikult ei ole kombeks ettevõtte juhile otse helistada,» meenutas Montañez. Tänu sellele sai ta jutule juhi assistendiga, kes aitas ta tegevjuhiga kokku viia. Tegevjuht Enrico andis seepeale Montañezele kaks nädalat aega, et valmistada ette presentatsioon, mida ettevõtte juhtkonnale näidata.   

Montañez läks seepeale koheselt raamatukokku ning disainis turundusõpikutest inspiratsiooni ammutades oma uuele tootele ka unikaalse kuju ning pakendi. Tähtsal kohtumisel kandis mees vaid kolme dollarilist lipsu.   

«Nad olid vaimustuses toote disainist,» kirjeldas mees kohtumist, mis muutis tema elu. Nii sündis Flamin’ Hot Cheetos ehk vürtsikad Cheetose krõpsud, mis veel tänasel päevalgi on üheks Frito-Lays’i populaarseimaks tooteks.

Uue toote leiutamine mõjus ilmselgelt hästi ka Montañeze karjäärile. Nii on mees aastate jooksul jõudnud PepsiCo’s juhtivale positsioonile ning nüüd peab endine koristaja motivatsioonikõnesid, tutvustades ettevõtetele kui oluline on äris mitmekesisus. Produktsioonifirma Fox Searchlight Pictures väntab mehe imelisest eduloost isegi filmi.

Endine koristaja mõistab, et tema elu oleks olnud palju teistsugusem, kui ta ei oleks tegevjuht Enricole helistanud ning ta kasutab oma lugu selleks, et inspireerida ja julgustada ka teisi. «Ära võta oma positsiooni iseenesestmõistetavana, ükskõik, millisel positsioonil sa ka ei oleks. Tegevjuht või koristaja, käitu nagu sa oleksid ettevõtte omanik,» jagab Montañez oma raamatus õpetussõnu.

Tagasi üles