Päevatoimetaja:
Sander Silm

Järjekordne suurtehing: Saksamaa logistikahiid ostis Transiidikeskuse (7)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kaubik väljub laevast Transiidikeskuse ASi Muuga terminalis.
Kaubik väljub laevast Transiidikeskuse ASi Muuga terminalis. Foto: Sander Ilvest

Saksamaa sadama- ja logistikakontsern Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) ostis mitmekümne miljoni euroga Eesti suurima, Muuga sadamas tegutseva konteinerterminali operaatori Transiidikeskuse ASi. Eksperdid on optimistlikud ja loodavad tänu sellele kaubavoogude kasvu. 

Leping Transiidikeskuse ASi omandamiseks sõlmiti täna, 26. märtsil, teatas HHLA pressiteate vahendusel. Sellega saab Transiidikeskuse AS-ist HHLA International GmbH tütarettevõte. Alates 2005. aastast on HHLA väljaspool Saksa linna Hamburgi opereerinud konteinerterminali ka Ukraina sadamalinnas Odessas.

«Eesti on üks kiiremini kasvavaid majandusi Euroopas ning teerajaja digivaldkonnas,» põhjendas ostu HHLA juhatuse esimees Angela Titzrath. Ta lisas, et nende hinnangul on Trandsiidikeskuse AS kasumlik ja hea tootlusnäitajatega ettevõte, mistõttu on neil heameel ettevõtte lisandumise üle. HHLA on eesmärgiks seadnud rahvusvahelise kasvu ja see samm ainult toetab seda.

«Selle ettevõtte omandamine võimaldab meil siseneda regionaalsele turule, millel on suur kasvupotentsiaal tänu tema geograafilisele asukohale ning selle võimalikule seosesle uue Siiditeega,» märkis Titzrath. Hoolimata uue ettevõtte omandamisest, jätkab HHLA investeerinuid ka Hamburgi sadama konteinerterminali opereerimisse.

Transiidikeskuse looja ja omanik Anatoli Kanajev ütles, et tal on hea meel ettevõte üle anda. Tema sõnul on HHLA konteinerterminalide opereerimises pikaaegase kogemusega kõva tegija. See kindlustab, et Transiidkeskuse hea käekäik ja areng tulevikus kindlasti jätkub, lisas Kanajev, kes jätkab ise Transiidikeskuse nõukogus. 

Transiidikeskuse AS on 1996. aastast tegutsev ettevõte, mis on spetsialiseeritud konteineri- ja üldkaubaterminalide opereerimisele Muuga sadama vabatsoonis. Ettevõtte 2016. aasta käive oli 19,3 miljonit eurot, kasumit teeniti 3,5 miljonit eurot. Ettevõte kuulub Kantauro OÜ-le, mille omanikud on Anatoli Kanajev ja Alla Kanajeva. Ettevõtte aktsionärid mullu omanikutulu ei maksnud. 2016. aasta lõpu seisuga oli ettevõttel 46,7 miljonit eurot jaotamata kasumit.

HHLA on Euroopa üks juhtivaid sadama- ja logistikateenuseid pakkuv ettevõte. Nad opereerivad Hamburgi sadamas kolme konteinerterminali. Ettevõte on noteeritud Frankfurdi börsil.

Eesti Raudtee loodab idasuunalise transiidi kasvu

Eesti Raudtee juhi Erik Laidvee hinnangul plaanib Hamburger Hafen und Logistik AG suurendada tõenäoliselt idasuunalist transiiti.

«HHLA on väga tuntud ja soliidne operaatorfirma, millel on võimalik meile anda olulist kaubavoogu ja sünergiat, eeskätt konteinerite osas,» ütles Laidvee BNS-ile, lisades, et tema hinnangul on see pigem seotud idasuunalise kaubavooga.

Kui Rail Baltic tuleb, siis võibolla tõesti on HHLA-l suurem huvi arendada Põhi-Lõuna kaubavoogu, aga praegu on see pigem idapoolne voog, rääkis Laidvee. «HHLA on väga heades suhetes suuremate laevaliinidega ja ka Vene sadamatesse on nad väga aktiivselt oma kaupa saatmas, et ma ei usu, et neid hakatakse väga takistama Venemaa poole pealt,» lisas ta.

Tema sõnul on tõenäoline, et HHLA Eestisse tulek suurendab siinseid kaubavoogusid. «Transiit on kahe kuuga on kasvanud 22 protsenti ja see kasv jätkub ja suureneb praegu,» rääkis Laidvee, lisades, et kindlasti annab Transiidikeskuse ostmine HHLA poolt täiendavat sünergiat ja võimalust, kaasa arvatud ka raudteele.

Kalm: piirkonda tekivad lisavõimalused

Tallinna Sadama juhi Valdo Kalmu sõnul toob Transiidkeskuse ost kaasa regiooni lisavõimalusi.

«See on meie jaoks väga positiivne uudis. Meil on Transiidikeskusega väga hea koostöö ja see oli ka eelmise omanikega nii,» ütles Kalm BNS-ile.

»Uus omanik on strateegiline investor, mis toob uusi võimalusi meie Muuga sadamasse,» rääkis Kalm. Ta lisas, et näiteks üks lisavõimalusi on Rail Balticu konteinervedude kasv, mille alguspunkt hakkab olema Muugal.

»Konteinerid näitavad kasvu, ja ma usun, et me näeme positiivseid arenguid,» lisas ta.

Tagasi üles