McDonald'si tegevjuht Jim Skinner kaitses eile jõuliselt oma ettevõtte turundustegevust ega olnud üldse seda meelt, et nad lastele ebatervislikku toidupoolist peale suruvad.
Ronald McDonald – igavene headuse saadik
USA valitsus pani aprillis ette, et toidufirmad võiksid kärpida sellist turundustegevust, mis peibutab lapsi rasvaste, magusate ja soolaste toitudega.
Selles valguses kogeb ka McDonald's teatud survet oma reklaamindus üle vaadata.
Kolmapäeval kirjutasid enam kui 600 tervisekaitseühendust ja -eksperti alla avalikule kirjale, mis avaldati Ameerika ajalehtedes.
Kiri kutsub McDonald'sit üles lõpetama kloun Ronald McDonaldiga seotud kampaaniaid.
«Ronald McDonald ei kao kuhugi,» ütles Skinner firma aktsionäride aastakoosolekul. «Ta on McDonald'si saadik igaveseks.»
McDonald'si vastast kampaaniat veab aktivistide rühmitus nimega Corporate Accountability International. Rühmitus nõuab, et McDonald's telliks uurimuse, selgitamaks oma «tervisliku jalajälje» mõõtmeid ning arvutaks ühtlasi välja, kui palju pannakse raha lastele suunatud turundusse.
«Reklaam on McDonald'si ärimudeli süda, aastased reklaamikulutused ulatuvad 2 miljardi dollarini,» kirjutas Corporate Accountability International. «Turundus on selle massiivse probleemi oluline osa ja seda ei saa enam ignoreerida.»
Vaid 6 protsenti McDonald'si aktsionäridest leidis, et tegemist on mõistliku ettepanekuga.
Donald Ziegler Ameerika meedikute Assotsiatsioonist ütles koosolekul Skinnerile nii: «MsDonald’s ja tema konkurendid on rebinud välja lehekülje tubaka- ja alkoholitootjate reegliteraamatust ja loevad sealt, kuidas lastele ohtlikke tooteid turundada. Kas Joe Camel, Marlboro Man, Spud McKinsey ja Ronald McDonald pole mitte rabavalt sarnased?»
Skinner juhtis tähelepanu filantroopiale, millega McDonald's Ronald McDonaldi fondi kaudu tegeleb. Ning rõhutas, et firma annab oma klientidele võimaluse valida ega sunni ebatervislikku toitu kellelegi vägisi peale.
«Me usume demokraatiasse ning osaleme demokraatlikus protsessis,» ütles Skinner. «Tegemist on inimeste õiguse ja vabadusega valida.»
McDonald's on küll propageerinud kõikvõimalikke tervislikke valikuid nagu salateid, kaeraputru ja puuviljasmuutisid, kuid kriitikud pole ikka veel rahul.
Vaatamata tõotusele, et Ronald McDonald jääb McDonald'sis igavesti kesksele kohale, on analüütikud ja investorid siiski täheldanud, et maskott on hakanud reklaamides väiksemat rolli mängima ja ei ole uutes ümberkujundatud restoranides enam «pildi keskel».
Küsimuse peale, miks kloun viimastelt aktsionäride koosolekutelt puudunud on, vastas Skinner: «Ta on heategevusega väga hõivatud ja ei saanud läbi selle protestijate rägastiku sisse.»
Copyright The Financial Times Limited 2011.