Kõigest paar aastat tagasi elas Dan Gamache oma ema keldris ning tegeles hobi korras jalanõudele joonistamisega. Tänaseks on mehest saanud edukas ärimees, kelle jalanõusid kannavad nii maailmakuulsad sportlased kui lauljad.
Ootamatu õnn: ema keldris elanud mehest sai kuulus kunstnikust ettevõtja
«Kui ma elasin oma ema keldris, ei osanud ma unistadagi, et midagi sellist võiks juhtuda,» lausus jalanõudele maalimisega ootamatult edukaks saanud Dan Gamache CNBC’le. «Ma ei uskunud kunagi, et sellest võiks saada äri, ma olin lihtsalt mees, kes armastas jalanõusid ja kunsti,» lisas ta.
Kuid just äri on see, mis mehe hobist välja kasvas. Praegusel hetkel on tema klientideks nimekad NBA staarid nagu LeBron James, Dwayne Wade, Steph Curry ning mees teeb koostööd erinevate brändidega, et muuta oma disainiga jalanõud kättesaadavaks ka neile, kes endale originaale lubada ei saa.
Gamache suudab ühe nädala jooksul oma väikses disainistuudios joonistada pilte kuni sajale paarile jalanõudele. Kui 2014 aastal ületas tema ettevõtte käive esmakordselt miljoni piiri, siis 2017. aastal teenis mees juba miljoneid. Suure populaarsuse tõttu on mehe jalanõudele nüüd poole aastased ootejärjekorrad.
Noorena tahtis jalanõude kunstnik saada hoopiski sportlaseks. Vigastus tõmbas aga tema sportlase karjäärile kriipsu peale ning nii keskendus ta kunstihariduse omandamisele.
Sealjuures ei näinud mees kunagi kunstnikukarjääri kui reaalset rahateenimis võimalust. «Ma mõtlesin alati väljendile nälgiv kunstnik ja ma ei tahtnud selleks saada,» lausus mees, kelle kohta vaene kunstnik enam öelda ei saa.
Kunstniku ametit kartes otsustas ta pärast ülikooli lõpetamist vastu võtta venna poolt pakutud valvuri töö koolimajas. Ühel öise vahetuse õhtul sattus ta lugema lauale jäetud ajakirju. Nii märkas ta artiklit käsitsi värvitud tossudest ning mõtles kohe, kuidas tema joonistused näeksid jalanõudel palju paremad välja.
Artiklist inspireerituna otsis mees kooli ajast sahtlisse jäänud värvid välja ning proovis oma valged ketsid ära värvida. Algus ei olnud mehele lihtne, sest joonistused ei tahtnud hästi välja tulla ja ta ei saanud aru, mida ta valesti tegi. Paar paari haaval tõusis aga Gamache enesekindlus, kuniks ta julges oma tööde eest hakata ka raha küsima.
Mees pani oma tööde näidised koos visiitkaartidega üles kohalikku juuksurisalongi ning küsis käsitsi värvitud jalanõude eest 50-75 dollarit. Nii sai mees endale esimesed kliendid, kuid see ei olnud tema jaoks piisav.
Mees otsustas oma õnne proovida kuulsa laulja Pharell Williamsi peal. Päeval, mil laulja pidi esitlema Manhattani poes oma riietebrändi, otsustas jalanõude kunstnik jätta töö sinnapaika ning sõita poodi, et anda lauljale üle käsitsi maalitud Reebok’i tossud laulja portreega.
«See oli suur risk, sest mind oleks võidud vallandada töö ajast poejärjekorras seismise eest vaid selleks, et ma saaksin kohtuda lauljaga ja anda talle üle paari jalanõusid,» lausus mees.
Pärast tundide pikkust järjekorras seismist ei õnnestunudki mehel lauljaga tutvuda, kuid õnneks suutis ta ära rääkida turvamehe, kes nõustus jalanõud kuulsusele edasi andma.
Laulja Pharrell oli jalanõudest vaimustuses. Ta kutsus tundmatu kunstniku endaga kaasa sel õhtul toimuvale kontserdile ning postitas foto jalanõudest oma blogisse.
Gamache sai tänu Pharelli jalanõudele palju tähelepanu ka meedialt ning tema tellimuste arv tõusis, kuid finantsiliselt ei olnud tal endiselt võimalik täiskohaga kunstnikuks hakata. Seetõttu võttis ta vastu töö müügimehena ja hakkas kohalikele ettevõtjatele müüma krediitkaardi masinaid.
Saatuse tahtel oli üheks ettevõtteks kohalik jalatsipood. Selle asemel, et müüa poele krediitkaardimasin, lahkus mees poest kokkuleppega maalida nende uue poe seinale pilt. Pärast seda võttis ta vastu töö selles samas poes, tegeledes seal ketside värvimisega. Kuna mees tegi tööd poe vaateakna ees, teenis ta lisateenistust poodi külastavate inimeste arvu pealt.
«Inimesed vaatasid mind jalanõusid maalimas nagu ma oleksin olnud loom loomapoes,» meenutas mees. «See oli hull, aga see tõi inimesed poodi,» lisas kunstnik.
2011. aastal oli nõudlus mehe jalatsite vastu juba piisavalt suur ning nii otsustas ta lahkuda jalatsipoest. Selleks, et oma äriga alustada, pidi mees kolima tagasi ema keldrisse ning maalis jalanõusid viieni hommikul.
Äri kasvades tõusid mehe tööde hinnad 50 dollari pealt 500 dollari peale. «Mehena, kes on enamus oma elust elanud treileris, ei osanud ma oodata, et keegi oleks minusuguse tööde eest valmis nii palju maksma,» sõnas Gamache. Nii arvas mees, et keegi tegi talle lihtsalt tünga, kui talle helistas LeBron James'i assistent ning andis edasi kuulsa korvpalluri soovi saada kunstniku poolt värvitud tossude omanikuks.
2017. aitas mees juba moebrändil Bicioni'l luua maailma kalleimaid jalanõusid. Tegemist oli teemantite ja kullaga kaetud ketsidega, mille hinnaks oli 4 miljonit dollarit.
Gamache teeb tänasel päeval koostööd ka erinevate brändidega masstoodangu tarbeks. Mehe sõnul on tegemist ärilise otsusega, mis teeb jalanõud kättesaadavaks ka neile fännidele, kellel ei ole hetkel võimalik mehe poolt käsitsi maalitud jalanõusid osta.
Vaatamata sellele ei plaani Gamache enda ettevõtesse töötajaid juurde võtta. Hetkel on ta palgal paar abilist, kes tegelevad igapäevase asjaajamisega. Muudel asjadel eelistab mees aga ise silma peal hoida - ideedest lõpptulemuseni välja.