Eile Tallinnas intsidendi läbi teinud Läti lennufirma SmartLynx, mis lõi ametliku tütarettevõtte Eestis 2012. aastal, majandustulemustest selgub, et 2016. aastal tabas siinset ettevõtet korralik käibelangus. Ka ületavad segadused lennufirma opereeritavate lendudega Eestis sageli uudiskünnise.
PÕHJALIK ÜLEVAADE: mis ettevõte on lennuintsidendi läbi teinud SmartLynx?
Eile õhkutõusmise järel kohe Tallinna lennujaamas hädamaandumise teinud lennuki omanikfirma SmartLynx on Läti päritolu ettevõte, mis kuulub tänaseks Hollandi investeerimisfirmale.
Kuigi Eestis tegutseb lennufirma tütarettevõte 2012. aastast saadik SmartLynx Airlines Estonia OÜ nime all, pakkus Läti ettevõte tšarterlende Eesti reisibüroodele juba enne seda. 2016. aastaks töötas ettevõtte Eesti tütarfirmas täiskohale taandatuna 8 inimest.
Kui kuni 2015. aastani liikus lennufirma Eestis korralikus kasvutempos, siis 2016. aastal tabas ettevõtet korralik tagasilöök. Kui 2015. aastaks küündis ettevõtte aastane müügitulu ligi 32 miljoni euroni, siis 2016. aastaks langes see ligi kolmandiku võrra 23 miljoni euro peale. Ka vähenes ettevõtte kasum 100 000 euro võrra.
Samas, kui vaadata ettevõtte majandustulemusi Läti kontserni tasandil, on need alates 2011. aastast ainult kasvanud. Kui 2011. aastal oli ettevõtte müügitulu üle 49 miljoni euro, siis 2017. aasta esialgsetel andmetel on müügitulu enam kui 2,5 korda kasvanud, küündides 131,4 miljoni euroni.
Vaata ettevõtte majandustulemusi lähemalt juuresolevalt graafikult!
Peamiselt teeb SmartLynx tšarterlende populaarsetesse puhkuse sihtkohtadesse, kuid aeg-ajalt rendib ka oma lennukit koos personaliga välja ka teistele lennufirmadele. Probleemid on lennufirmat kimbutanud Eestis aga tema ametliku tütarettevõtte registreerimisest peale.
INFOKAST: Peamised hädad SmartLynxi lennukitega alates 2012. aastast
- 7. aprill 2012: jäi lennuvedaja Smartlynx lennukil tekkinud rikke tõttu ära ligi kahesaja Eesti turisti kojulend Egiptusest Hurghadast
- September 2012: SmartLynx lennud hilinesid mõne nädala jooksul Tallinnast lahkumisel mitmeid tunde, ühel korral lennurikke, teisel korral meeskonna tööaja piirangu tõttu
- 28. aprill 2013: seoses Smartlynxi lennuki tehnilise rikkega jäi ära Eesti reisikorraldaja klientide kojulend Türgist
- 7. juuni 2013: Eesti turistide SmartLynxi opereeritav lend Rhodoselt hilines terve päeva
- 16. aprill 2014: lennujaamas Smartlynx lennuki tehnilise rikke tõttu tunde Tenerife reisi oodanud inimesed saadeti koju
- 24. aprill 2014: reisijad pidid Rhodose lennu väljumist ootama tunde, põhjuseks oli SmartLynxi lennuki uksel olnud mõlk
- 31. juuli 2014: Bulgaariast Tallinna lennanud Smartlynxi lennuk sai Tallinna lennuväljale maandudes kahjustada, kui lennukisaba puudutas maandumisrada
- 9. juuli 2015: Bulgaariasse reisijad pidid tunde väljalendu ootama, SmartLynxi asenduslennuk väljus planeeritust kolm tundi hiljem
- 14. august 2015: lennujaama kohal maandumist harjutanud SmartLynxi lennuk ajas inimesi ärevile
- 6. juuni 2016: SmartLynxi lend Tallinnast Bulgaariasse hilines lennuki tehnilise probleemi tõttu ligi üheksa tundi
- 12. juuni 2017: SmartLynxi Kreeka lend lükkus lennuki tehnilise rikke tõttu päeva võrra edasi
- 30. november 2017: Sharm el Sheikhi lennanud SmartLynxi lennuk pöördus tehniliste probleemide tõttu tagasi Tallinna
- 28. veebruar 2018: õppereisi tegev SmaryLynxi lennuk tegi hädamaandimuse Tallinna lennuväljal, seisates mõneks ajaks lennuliikluse täielikult
Allikas: PM
2017. aasta augusti seisuga kuulus SmartLynxi Eesti lennuparki kuus Airbus A320-200 lennukit, mis mahutab 180 reisijat. Koos Läti emafirmaga on ettevõtte lennukipargi suuruseks ettevõtte kodulehe andmetel 16 Airbus lennukit.
SmartLynxi emaettevõtte juhtivtöötajate hulgas on nii lätlasi, leedukaid, islandlasi kui ka üks britt. Eesti ettevõtet juhib leedulasest Žygimantas Surintas. Eesti meediaga suhtleb ettevõte üldiselt inglise keeles.
INFOKAST: SmartLynxi ajalugu
- 1992 - ettevõte asutati Latcharter Airlines nime all, toona oli tegemist esimese Riiast tšarter puhkusereise tegeva lennufirmaga
- 1996 - lennufirmast sai lennukipargi suuruse järgi piirkonna teine lennuettevõte
- 2000 - ettevõtte lennukiparki lisandusid kaks YAK-42D lennukit, lennufirma teenindas tšarterlende üheksasse erinevasse puhkuse sihtkohta ja alustas teiste lennufirmadele allhanke tegemist wet lease kokkuleppel (lennuki rent koos meeskonnaga)
- 2003 - lennufirma võttis kasutusele esimese A320-200 lennukit ning omandas aasta jooksul veel kaks
- 2006 - lennufirma ostis ära Islandi lennundusgrupi Icelandair Group tütarettevõte Loftleider Icelandic, mille järel lennufirma sisenes ka üleilmsele lennukirendi turule
- 2007 - ettevõttelennukparki lisandusid viis A320-200 lennukit ja kaks B767-200 lennukit
- 2008 - ettevõte muutis brändi ja sellega koos ka nime, milleks saigi SmartLynx, ajendatud piirkonna metsikust kaslasest ilvesest
- 2012 - toimusid ettevõtte juhtkonnas olulised muudatused, kuigi ettevõte kuulub edasi Loftleidiri gruppi, on tegemist iseseisva ettevõttega, ühtlasi asutati samal aastal ka SmartLynx Airlines Estonia nimeline tütarfirma Estis
- 2016 - ettevõtte ostis ära Hollandis asuv investeerimisfirma, ettevõtte seadis eesmärgis oma lennukipargi suurendamise 1-2 lennuki võrra aastas ning koos sellega oma tegevuspiirkonna laiendamise Euroopast ja Aasiast väljapoole
Allikas: ettevõte