Päevatoimetaja:
Angelina Täker

Enamik tarbijatest eelistab kodumaiseid toiduaineid, kaks kolmest ka ostab

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Selveri klient eelistab Luunja kurki Hispaania omale.
Selveri klient eelistab Luunja kurki Hispaania omale. Foto: RAIGO PAJULA/PM/SCANPIX BALTICS

Toiduliidu poolt tellitud Kantar Emori uuringust selgus, et 90 protsenti Eesti tarbijatest eelistavad oma hoiakutes kodumaist toidukaupa. Reaalselt soetab eestimaist aga 60 protsenti.

Eesti Toiduainetööstuse Liidu juht Sirje Potisepa sõnul näitab nii kõrgele tõusnud eelistusportsent, et kodumaine toidukaup on usaldusväärne ja kvaliteetne meie tarbijate silmis. «Samas tuleb arvestada, et tegemist on hoiakulise eelistamisega,» märkis ta ja lisas, et uuringud näitavad, et tegelikkuses moodustab eestimaine toidukaup ainult 60 protsenti toidukorvist. «Seega on nii kaubandusel kui tööstustel veel palju teha, et kõrge hoiakuline eelistamine väljenduks ka reaalsetes ostuotsustes, sest eestimaise toidukauba ostmise tarbimise kaudu saab igaüks toetada kodumaist toidutootmist.»

Viimase aastaga on kodumaise eelistamine kasvanud mõnevõrra rohkem eesti keelt kõneleva elanikkonna seas – 85 protsendilt 91 protsendile. Samuti soosivad kodumaist pisut enam naised kui mehed – vastavalt 91 ja 89 protsenti.

 

Kantar Emori uuringuekspert Aivar Voog rõhutas, et suuri erinevusi sotsiaaldemograafilistes rühmades siiski pole. «Viimase viie aasta jooksul on Eesti elanike erinevate rühmade arvamused kodumaise toidu suhtes muutunud üksteisele oluliselt lähedasemaks,» lisas Voog.

Selveri juht Kristi Lomp tõdes, et tarbijad eelistavad küll kodumaist kaupa, kuid otsused tehakse paljuski siiski hinna alusel. «Kui eestimaise toote kõrval on letis odavam sama kategooria importtoode, siis osad peavad tegema otsuse siiski rahakoti võimalusi arvestades,» sõnas Lomp. Puu- ja juurvilja osas on aga pilt mõnevõrra teistsugune. Nimelt eelistavad kliendid pigem kodumaist, kuid küsimus jääb pigem toote saadavuse taha.

«Kuid näiteks kalatoodete puhul eelistatakse rohkem eksootilisi maitseid,» rääkis Lomp Selveri kogemuse põhjal. «Samas on üks eraldi kategooria, kus järeleandmisi ei tehta – lastetoitude puhul on kasvanud eestimaise ostmine viimase kolme aastaga nullist 30 protsendini ja seda eelkõige tänu Salvesti Põnni tootesarjale.»

Paljude toodete müüki mõjutab ka sooduskampaania.
Paljude toodete müüki mõjutab ka sooduskampaania. Foto: Selver

Kantar Emor viis küsitluse läbi 23. septembrist kuni 6. oktoobrini 2017 telefoniintervjuudena. Uuringu raames küsitleti telefoni teel 500 inimest üle Eesti vanuses 15-74 eluaastat. Kodumaise toidukauba eelistamine oli viimati nii kõrge 2004. aastal. Kõige madalamale, 78 protsendile langes see 2012. aastal.

Märksõnad

Tagasi üles