Küll aga ei hakkaks see rakenduma järgmise eurotoetuste perioodi keskpaigas, nagu eile ütlesid riigikogu eelarve kontrolli komisjoni liikmed, vaid alles ülejärgmisest rahastamisperioodist.
«Juhul kui Eurostat taotlust aktsepteerib, on tõenäoline, et jaotus võib toetuste jagunemist hakata mõjutama alles rahastamisperioodil, mis algab aastal 2028. Milline oleks regioonide ümberjagamise mõju selleks ajaks, on praegu võimatu prognoosida,» sõnas Heinapuu.
Riigikogu riigieelarve kontrolli erikomisjon arutas eilehommikusel istungil, mis võivad olla Eurostati määratluses Eesti kaheks jaotamise võimalikud positiivsed ning negatiivsed tagajärjed.
Harjumaa ülejäänud Eesti arengust väga ees
Sellesisulise esialgse arvutuse on teinud rahandusministeerium eeldustel, et Euroopa Liit oleks samasugune kui enne Brexitit ja kehtiksid samad tingimused. Siis oleks Eestil kaheks jaotatud piirkonnana võimalik uuest eurotoetuste perioodist kõige optimistlikuma stsenaariumi järgi võita kuni 700 miljonit eurot.
See on enam-vähem sama suurusjärk, mida Eesti kaotaks, kui ta jätkaks ühe piirkonnana, sest Eesti SKT inimese kohta läheneb 75 protsendile ELi keskmisest, mis tõstaks Eesti vähemarenenud riikidest üleminekuriikide hulka.
Enim kaotaks Eesti kaheks jagamise sammust aga just Harjumaa ja Tallinn, kes ei oleks uuel eelarveperioodil enam Euroopa Liidu silmis mitte mingil moel enam piirkond, mida on vaja eurorahaga järele aidata.
Praegu läheneb Harjumaa SKT inimese kohta 110 protsendile Euroopa Liidu keskmisest, aga ülejäänud Eestis jääb see keskmiselt alla 60 protsendi.