Riigikontroll on seisukohal, et siin tuleks vaadata asju mitte kohalikus, vaid globaalses mõõtkavas, vaadates, millised on Eestis need piirkonnad, millel on potentsiaali vähemasti Euroopa tasandil konkurentsivõimeline ja elujõuline olla. «Regionaalpoliitika abil teatud eripärasid arvestava tasakaalustatud arengu tagamine on märksa keerukam kui vaid raha laialijagamine,» selgitas Mattson.
Ühtlasi rõhutas riigikontrolli kommunikatsioonijuht, et kuna täpsem info järgmise ELi eelarveperioodi kohta selgub alles mais, siis enne seda ei ole tegelikult väga otstarbekas konkreetseid positsioone kujundada, sest need tugineks ebapiisavale või isegi vananenud infole.
Sellega viitas ta viimaste aastate eurotoetuste tulevikuaruteludele, kus on öeldud, et rahajagamise alused võivad pärast 2020. aastat oluliselt muutuda, mis tähendab, et SKT alusel piirkondade jagamine vähemarenenud, ülemineku- ning arenenud piirkondadeks ei pruugi üldse enam määrav olla.
Riigikogu riigieelarve kontrolli erikomisjon arutas tänasel istungil, mis võivad olla Eurostati määratluses Eesti kaheks jaotamise võimalikud positiivsed ning negatiivsed tagajärjed.
Kaheks jaotamisest kaotaks Harjumaa
Sellesisulise analüüsi on olemas rahandusministeeriumil, kelle hinnangul on Eestil kaheks jaotatud piirkonnana võimalik uuest eurotoetuste perioodist võita kuni 700 miljonit eurot.
See on enamvähem sama suurusjärk, mida Eesti kaotaks, kui ta jätkaks ühe piirkonnana, sest Eesti SKP inimese kohta läheneb 75 protsendile ELi keskmisest, mis tõstaks Eesti vähemarenenud riikidest üleminekuriikide hulka.
Enim kaotaks Eesti kaheks jagamise sammust aga just Harjumaa ja Tallinn, kes ei oleks uuel eelarveperioodil enam Euroopa Liidu silmis mitte mingil moel enam piirkond, mida on vaja eurorahaga järgi aidata.
Tänasel hetkel läheneb Harjumaa SKP inimese kohta 110 protsendile Euroopa Liidu keskmisest, aga ülejäänud Eestis jääb see keskmiselt alla 60 protsendi.