Päevatoimetaja:
Sander Silm

RB Raili juhi umbusaldamise peainitsiaatorid on leedukad (1)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
RB Raili lätlannast juht Baiba Rubesa on oma isepäisuse tõttu paraja tulle alla sattunud.
RB Raili lätlannast juht Baiba Rubesa on oma isepäisuse tõttu paraja tulle alla sattunud. Foto: Zane Bitere/LETA

Postimehe andmetel on kolme Balti riiki läbiva kiirraudtee ühisettevõtte juhi Baiba Rubesa umbusaldamise taga ennekõike leedukad, kes on tema otsused algusest peale kahtluse alla seadnud, kuna need lähevad väidetavalt nende huvidega otsesesse vastuollu.

Kui BNS kirjutas eelmisel nädalal, et RB Rail tegevjuhile Baiba Rubesale soovisid umbusaldust avaldada nii Eesti kui Leedu nõukogu liikmed, on Postimehel kindlaid andmeid, et initsiatiiv pärines siiski ennekõike Leedust. 

Lätis on Kanadas sündinud ja kasvanud Baiba Rubesa väga hinnatud juht, kuna tal on kõrge moraalitunnetus ja oma tegevuses toonitab ta alati korporatiivväärtusi. Varasemalt Läti Statoili juhtinud Rubesa ütles ka oma reedeses meediapöördumises, et ta ei pea õigeks, et mõned nõukogu liikmed istuvad nö kahel toolil.

Vastuolu Leeduga juba pikemaajalisem

Selle all pidas ta silmas just Eesti ja Leedu nõukogu liikmeid, kes samal ajal, kui nad on kogu tegevust koordineeriva asutuses järelvalvaja rollis, peavad oma kodumaal tagama läbi selleks otstarbeks loodus ettevõtte projekti eduka elluviimise. Läti puhul  on olukord erinev, kuivõrd Lätis on need rollid kahe erineva ettevõtte vahel ära jagatud.

Ühtlasi ütlesid allikad Postimehele, et vastuolud RB Raili tegevjuhi ja Leedu vahel on väldanud juba mõnda aega, kuna neil on kardinaalselt erinevad lähenemised sellele, kuidas peaks Rail Balticu ehitus täpselt toimuma. Kui Rubesa usub selle saavutamist ühe tugeva koordineeriva ettevõtte kaudu, siis leedukad on kindlad vastupidises mudelis, kus kõik, mis puudutab Rail Balticu ehitust Leedu territooriumil, oleks täielikult nende otsustada. 

Kuna Rubesa viis antud küsimuse lahendamiseks Euroopa Komisjoni tasandile, tuli sealt selline lahend, kus raudtee-ehituse eest vastutavad kolm erinevat tasandit. Kui raudteerööbaste ehituse eest vastutab nende nägemuses tõesti RB Rail, siis suuremate sildade, tunnelite, jm infrastruktuuri punktide ehitus trassil läheb vastava riigi käsutusse. Kolmandana on projekti kaasatud kohaliku omavalitsuse tasand.

Kuigi antud olukord tekitab tõelise korruptsioonivarju Rubesa umbusaldamise kohale, on Postimehe allikad leedukate motiivide osas erimeelel. Kui ühelt poolt pakutakse, et Leedu nõukogu liikme initsiatiivi taga on ennekõike soov saada võimalikult palju nende riigiga seotud raudtee-ehitust enda kätte, siis teisalt selgub, et ilmselgeks korruptsioonijuhtumiks on seda üsna raske nimetada.

Nimelt on Leedus viimasel viiel aastal alanud praktiliselt meedia nõiajaht kõigile avalikus sektoris töötavatele või sellega seotud isikutele, kes võiks ühel või teisel viisil korruptsiooniga seotud olla.

See on toonud päevavalgele suure hulga korruptsioonijuhtumeid ja aidanud korruptsiooni avalikus sektoris ka oluliselt vähendada. Ühtlasi on tänane transpordiminister väga avatud mõtteviisiga ja oma senise ametisoleku aja jooksul teinud riigi jaoks palju häid ning mõistlikke otsuseid.

Nõukogu otsus peab olema täiesti üksmeelne

Ka ütlesid asjaga kursis olevad allikad Postimehele, et RB Estonia juht Riia Sillave oli väga nördinud, kui kuulis, et leedulased lekitasid RB Raili juhiga seotud vastuolud meediasse, kuigi ka Sillave ise leidis, et ühisettevõttele tuleks uus juht leida.

Hiljem muidugi on ka RB Estonia juht tunnistanud, et lahkhelid eksisteerivad, et Rubesa ületas oma volitusi ning tema nägemus sellest, kuidas peaks projekti juhtimisega nüüd edasi minema, erineb olulistel nõukogu liikmete omast.

Kui BNS kirjutas möödunud nädalal, et Rubesa umbusaldamist arutamine ei toimunud mitte nõukogu koosolekul, vaid aktsionäride üldkoosolekul - kes teeb ettepaneku panna see teema nüüd ametlikult arutada nõukogu päevakorda -, siis ei pruugi need asjad ka nõukogu tasandil niisama lihtsalt minna.

Nimelt näeb kolme riigi ühisraudtee projekti algne kokkulepe ette, et nõukogu peab olema oma otsustes üksmeelne. Arvestades aga, et Läti on selles küsimuses erapooletu - ja tema meelemuutus on ebatõenäoline -, ei pruugi Leedul siiski RB Raili juhi kohalt kangutamine siiski niisama lihtsalt minna.

Seda veelgi enam olukorras, kus on üsna ilmselge, et Rubesal on ka kindel tugi ka Euroopa Komisjonilt. Ei ole välistatud ka, et Rubesa eelmise nädala meediapöördumise soovitus tuli just sealt. Olgu veel öeldud, et RB Raili tegevjuht ütles eelmisel reedel, et ise ta sellelt kohalt tagasi ei astu.

Läti peaminister peab teemaga lõpuni välja minema

Kui Läti peaminister ütles eelmisel reedel, et tahab nn Rubesa küsimust nii Eesti kui Leedu peaministritega arutada, siis esmaspäeval kirjutas BNS, et Eesti peaminister Jüri Ratas ei kiirusta selles teemas oma Balti kolleegidega kohtuma.

Nimelt öeldi peaministri büroost uudiseagentuurile, et Ratasel on kohtumine oma Läti ja Leedu ametivendade Māris Kučinskise ja Saulius Skvernelisega plaanis alles 8.-9. märtsil. Seni ei ole ka Läti poolelt laekunud veel ühtegi ametlikku ettepanekut, mis pakuks välja arutelu Baiba Rubesa sobivuse teemal RB Raili tegevjuhi kohale.

Postimehe allikate sõnul on selle teemaga peaministrite tasandil edasiminek aga nüüd Läti peaministri jaoks vältimatu, kuna džinn on juba pudelist lubaduse näol välja lastud ja tagasi seda enam niisama lihtsalt panna ei saa.

Tagasi üles