Venemaa suurima internetifirma Mail.ru Groupi tegevjuhi sõnutsi läheb meediaettevõtetel lokkava piraatluse tõttu raskeks tema kodumaal sisu eest raha küsida.
Mail.ru hoiatab Vene piraatide eest
Mail.ru on Venemaa juhtiv e-kirja-, kiirsõnumi- ja suhtlusteenuste pakkuja. Firmal on väikesed investeeringud USA ettevõtetes Groupon ja Zynga, lisaks 2,3 protsenti Facebookist, mis peaks olema väärt kuni 1,5 miljardit dollarit.
Novembris noteeriti grupp Londoni börsil, teenides 1 miljard dollarit ja saavutades turuväärtuseks 5,7 miljardit dollarit.
«Digitaalmaailm on asjade kopeerimise viisi igaveseks muutnud,» ütles Dmitri Grišin Financial Timesile oma esimeses väljaspool Venemaad antud intervjuus pärast börsile tulekut.
«Sotsiaalvõrgustike kasutajad laevad üles miljoneid fotosid ja videoid, ning kellele nende õigused kuuluvad, on sageli väga raske öelda. See võib olla võimatu.»
Ka Mail.ru ise on saanud süüdistusi, et nende saitidel kasutatakse piraatsisu. Sageli on käidud kohtuteed.
Mullu hoiatas firma, et piraatlus-süüdistusi võib tulla veelgi.
Näiteks kuulub grupile 33-protsendine osalus suhtlusvõrgustikus Vkontakte.ru, mida peetakse üheks suurimaks «piraadiurkaks» Venemaal.
Grišin ütles, et on kohtunud Vene presidendi Dmitri Medvedevi poolt kokku kutsutud interneti-töögrupi liikmetega, et arutada võimalust koostada USA piraatluse-vastase seaduse (Digital Millennium Copyright Act) eeskujul vastav seaduseelnõu ka Venemaa jaoks.
Sellest süsteemist lähtuvalt – mida ka Grišin toetavat – teataksid sisu omanikud rikkumistest veebilehekülgedele.
Viimastel oleks aga teatud aja jooksul võimalik see sisu maha võtta, enne kui trahvid kaela tulevad.
Grišin ütles, et TV-, filmi- ja kirjastustööstus peavad leidma sisu loomise toetamiseks uued ärimudelid, näiteks reklaami või mikromaksed.
Ta ütles, et Vene internetikasutajatel ei ole kalduvust kalli sisu eest ettemakseid teha.
«Venemaal on meil mängude vallas piraatlus tõesti väga suur. Mitte keegi ei kavatse mängu eest 40 dollarit maksta.»
Aga ta ütles, et tasuta mängud, kus väikese raha eest virtuaalseid vidinaid osta saab, on Venemaal edukaks osutunud. Just sellist mudelit kasutab näiteks San Franciscos baseeruv mängudefirma Zynga.
Üldiselt on Venemaal interneti kasutamise buum. «Venemaa on juba üks Euroopa suurimaid internetiriike, aga me võime kasvada veelgi,» ütles ta.
Ennustatakse, et aastaks 2014 kasvab internetikasutajate hulk Venemaal praeguse 50 miljoni juurest 80 miljoni peale, mis teeks 70 protsenti täiskasvanutest.
Deutsche Bank prognoosib, et Vene internetireklaami turg kasvab eeloleva kolme aastaga 38 protsenti kuus.
Mail.ru teenis mullu internetireklaamilt 127,4 miljonit dollarit, mis on 2009. aastaga võrreldes 64 protsenti enam. Käive oli 324,7 miljonit dollarit.
Copyright The Financial Times Limited 2011.