Fazeri kakao- ja šokolaadi tootekvaliteedi vanemspetsialisti Majlen Fazeri sõnul ei oma 80 protsenti kakaotarnijatest, kellelt šokolaadihiid kakaod ostab, sertifikaati ja seda kindlal põhjusel.
Koostöö sertifikaadita kakaotarnijatega aitab areneda vastutustundlikuks tootjaks
Märgistused tootel annavad tarbijale kindlust, et toode on valmistatud õiglast kaubandust ja jätkusuutlikkust silmas pidades. Olgugi, et 2017. aastast on Fazeri toodete valmistamiseks kasutatavast kakaost 100 protsenti toodetud vastutustundlikult, ei ole maiustusehiiul mitte ühelegi pakendile märgitud mõnda kindlustunnet andvat märki.
Seda nimelt sellepärast, et neli viiendikku Fazeri toetusprogrammis osalevatest kakaokasvatajatest ei oma sertifikaati. Fazeri kakaokvaliteedijuhi Maljen Fazeri sõnul teevad nad koostööd sertifikaadita kakaoistandustega just seetõttu, et arendada nende võimekust tootjana, kes selle tulemusel on võimeline ka sertifikaati taotlema, kui ta seda soovib. «Me tahame toetada neid põllumehi, kellel ei ole ise võimalik sertifikaati saada,» sõnas Fazer ja lisas, et sertifikaadiga põllumehed töötavad paremates oludes kui need, kel sertifikaadid puuduvad ja seetõttu vajavad ka nemad rohkem toetust.
Kuna Fazer seadis 2009. aastal enda eesmärgiks saavutada vastutustundlik ja jälgitav kakaotarnimine, siis tuleb neil ühtlasi aidata kakaoistandusi areneda jätkusuutliku põllumajanduse poole. Maljen Fazeri sõnul ei käi istanduste aitamine aga ühe malli järgi.
Enne koostöö alustamist kakaoistandusega käib Fazer koos kolleegidega ise kohapeal olusid hindamas ja uurimas. Kohalikega koos kaardistatakse, mida neil kakaoistanduste arendamiseks vaja on ning kuidas kakaod järjest vastutustundlikumalt toota. Kokku kestab eeltöö uue istandusega kaks aastat.
Istandust valides on ülimalt oluline kvaliteet. «Tarbija saab kohe aru, kui midagi on muudetud,» kinnitas Fazer ja lisas, et kuigi tumedal šokolaadil ei ole vahe nii väga tajutav, siis nende kõige populaarsema šokolaadi – sinises ümbrises piimašokolaadi – puhul on vahe kohe tajutav. Samuti ei saa suurettevõte hoida kõiki mune ühes korvis ehk koostööd teha ainult ühe kandi kakaoistandustega. «Kui mõnda kakaoistandust tabab mingi katastroof ja põllumees ei saa meile enam kakaod anda, siis me ei saa öelda oma klientidele, et meil ei ole kakaod.»
Fazeri grupi sotsiaalse vastutustunde projektide vedaja Nina Elomaa sõnul on väga oluline tihe koostöö põllumeestega. Tihti on kakaoistanduste juhtidel endil harjumuspäraseks saanud viisid, kuidas kakaopuude eest hoolt kanda ja väga raske on neile uute vastutustundlikumate põlluharimisviiside õpetamine. «Kasutame nendega igasuguseid meetodeid, et saada efektiivsemalt kakaod ning et see tegevus oleks samal ajal ka jätkusuutlik,» sõnas Elomaa. «Tihti tuleb selle jaoks aidata arendada nende üldist elukeskkonda ja näiteks koole ehitada.»
Õiglase kaubanduse eksperdi Jaanus Välja sõnul on turunduse mõttes märgiste kasutamine lihtsaim viis tarbijale teada anda, kas tegu on õiglase kaubanduse põhimõtetel või vastutustundlikult toodetud toorainest valmistatud tootega. «Fazer kasutab küll erinevate sertifikaatidega toorainet, lisaks veel ka oma otsetoetusprogrammi kakaoistanduste toodangut, ning just seetõttu oleks tal väga keeruline panna tootele üht või teist märgist,» selgitas Välja.