Päevatoimetaja:
Sander Silm

Miks muutis McDonalds friikartulite retsepti, ohverdas sellega maitse?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
McDonaldsi friikartulid.
McDonaldsi friikartulid. Foto: JOE RAEDLE/AFP

1990. aastal otsutas McDonalds muuta oma kultuslike friikartulite retsepti, eesmärgiga teha neid tarbijale tervislikumaks, kuid ühe Kanada ajakirjaniku sõnul eksiti valikuga.

Kanada ajakirjanik Malcolm Gladwell paljastas, miks McDonaldsi friikartulid ei maitse enam nii hästi kui kiirtoiduketi kuldajal.

Ajakirjanik sõnab, et olenemata McDonaldsi headest soovidest pakuvad nad tarbijale toodet, mis maitseb täna nagu «papp». «Nad tegid maailma parimaid friikartuleid ja siis hülgasid need,» kirjeldab Gladwell.

Ajakirjanik ütleb, et tema kunagised lemmikud ei maitse nii võrratult kui varem, sest muudeti õli tüüpi, millega friikartuleid frititakse. McDonalds muutis retsepti 1990. aasta keskel ja nagu selgitab ajakirjanik, siis tehti seda täiesti asjata, vahendab news.com.au.

Gladwell asus uurima, miks restoran aastaid tagasi tema maitsemeeled reetis ja selgub, et selle taga peitub ärimees nimega Phil Sokolof, kes pärast südamerabandust asus propageerima madala kolestorooliga dieete. Varem oli mees suur hamburgerite nautija, kuid mure tervise pärast pani teda oma elukombeid ümber hindama.

Aastate vältel kulutas ärimees ligi kolm miljonit dollarit, et levitada ajalehtedes sõnumit McDonaldsi ja teiste kiirtoidukettide ohtlikkusest. Reklaamides seisis, et McDonalds mürgitab Ameerikat ja teisi riike.

Sokolof asutas hiljem riikliku Südamepäästjate assotsiatsiooni ja veenis 1991. aastal McDonaldsit tootma madala rasvasisalduse ja kolestorooliga hamburgereid. Enne muutust, küpsetas restoranikett oma friikartuleid veiseliharasvas ja Sokolof ründas keti retsepti terve lehekülje suuruse reklaamiga. Väideti, et McDonalds mürgitab riiki, müües inimestele rasvast pakatavaid ebatervislike friikartuleid.

Kiirtoidukett küll sõnas, et kuuldused ei vasta tõele ja süüdistused on hooletult esitatud, aga sellegi poolest teadis McDonalds, et nad on kaotamas võitlust ja andsid alla. Nad vahetasid friikartulite küpsetamiseks kasutatava veiseliharasva taimsete rasvade vastu, lootes, et see teeb tooted tervislikumaks.

Gladwell aga sõnab, et praeguseks on selgunud, et taimsete õlidega küpsetamine, ei ole sugugi tervislikum ja retsepti muutus on McDonaldsile ja nende kultuslikele friikartulitele ainult kahjuks tulnud, rikkudes kunagise maitse täielikult ära.

Tagasi üles