Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

FOTOD: Pruuli heitis Osula bussiärile kinda

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy

Kui seni on Tallinna-Tartu bussiliini monopol kuulunud Hugo Osula Mootor Grupi tütarettevõtetele, siis Tiit Pruuli Go Grupp on järgmine kodumaine ettevõte, mis on otsustanud neile tõsisemat konkurentsi pakkuda, käivitades GoBusiga sel suunal 1. novembrist 15 väljumist päevas.

«Kui meie bussis oleks 1. novembrist nii palju inimesi, siis me oleks oma äriplaani praktiliselt täitnud,» märkis nii Go Groupi kui selle tütarettevõtte GoBusi nõukogu liige Tiit Pruuli täna toimunud pressiüritusel, mis leidis aset ühes neist bussidest, mis peagi Tallinna-Tartu maanteel sõitma hakkavad.

Go Groupi omanik Tiit Pruuli Go Busi uue liini tutvustamisel
Go Groupi omanik Tiit Pruuli Go Busi uue liini tutvustamisel Foto: TAIRO LUTTER/PM/SCANPIX BALTICS

«1. novembrist muutub olukord, mis on tegelikult Eesti bussinduses valitsenud nii kaua, kui me vähegi mäletame, sest Tartu-Tallinna marsruuti on hallide aegade alguses sõitnud Mootor Grupp,» sõnas Pruuli, kelle selge plaan on Mootor Grupi monopoli sellel liinil lõhkuma hakata.

T-pileti piletimüügisüsteemi järgi on Mootor Grupi tütarettevõtete Lux Expressi ja Eesti Bussi käes 29 ehk pea kaks kolmandikku päevastest väljumistest. «Kaks aastat tagasi, 2015 muutus ühistranspordiseadus niimoodi, et on sellel turul võimalik sõita ka teistel vedajatel,» märkis ettevõtja.

Ta tõdes, et seda on juba proovitud, viidates Šoti odavbussifirma SuperBus hiljutisele plaanile Eestis kanda kinnitada. «Ma arvan, et täna on meil võimalik osaleda esimesel monopoli murdmise üritusel,» sõnas Pruuli veendunult.

Investeeringu maksumus 2 miljonit

Esialgu on ettevõte, kelle kõige varasem buss väljub nii Tartust kui Tallinnast kell 6.45 hommikul ja hiliseim kell 20.45 õhtul, seadnud eesmärgiks 60-protsendilise täituvuse. 15 väljumise jaoks tellis GoBus aasta alguses 7 uut Scania Touring Higeri bussi, koguinvesteeringu maksumuseks oli 2 miljonit.

«Bussi toorik on valmistatud Hiinas. Seejärel toodi aga Euroopasse ja komplekteeritud on ta Saksamaal,» selgitas GoBusi arendusjuht Kaur Sarv. Buss mahutab 53 inimest ja busside liinil hoidmine annab tööd 23 bussijuhile.

«Kui äriplaani hakati ette valmistama, siis eesmärk oli see, et me ei tule ainult nendele kõige magusamatele kellaaegadele, kus oleks võimalik teenida maksimaalselt kasumit ja tulla vaid ühe-kahe bussiga. Kui me Tallinna-Tartu liinile otsustasime tulla, siis oli otsus, et tuleme täismahus,» rääkis Sarv.

Tema kinnitusel aitab see vähendada olukorda, kus inimesed ei saa lõunaajal samal päeval väljuvale bussile enam piletit. Sellega põhjendas Sarv ka 15 väljumist päevas. «Peatusi on Adaveres, Puhu ristis, Pikknurmes, Paias – seal on nõudepeatused – ja inimestel on pileteid ka eelmüügist võimalik osta,» kirjeldas GoBusi arendusjuht. 

Seni valdavalt maakonnaliine ja tellimusvedusid teinud GoBusi jaoks on Tallinna-Tartu kiirliini käivitamine esimene suurem samm kaugliini bussiturul. Esialgu hakkab bussipilet GoBusi Tallinna-Tartu bussides maksma 6 kuni 8 euro vahel. Tartust väljuvatel bussidel on peatus ka Tallinna lennujaamas, Tallinnast väljuval suunal see puudub. 

«Need [bussid] siin on arvestatud just Tartu jaoks,» rääkis Sarv, kelle sõnul on iga suurem kaugliini käivitamine omaette projekt. «Kui mõelda Peterburi, Riia – miks mitte ka Narva või Pärnu suuna peale –, selle jaoks tuleb asjad jälle läbi mõelda ja vaadata, kus ja mil viisil on see tasuv,» lisas ta. Küll aga tähendaks see juba ka täiendavate busside ostu.

Põhikonkurent juba alandas hinda

Bussisõit kestab 2 tundi ja 25 minutit ning väljumised on ajastatud kolmveerand tunnile. «Kolmveerand tund sai valitud sellepärast, et seal ei olnud väga palju vedajad, aga teisalt ka see, et 15 minutit enne [täistundi] väljasõidu puhul oled sa peale täistundi kohal ja siis sul on aegsasti aega, et jõuda oma sihtkohta või kohtumisele järgmiseks täistunniks,» põhjendas Sarv.

Mootor Grupi tütarettevõtte Lux Expressi juht Andrus Treier märkis juba eelmise nädala kolmapäeval BNSile, et Go Busi samm võib tähendada seda, et seni pea pooli väljumisi (22) Tallinna-Tartu suunal teenindav ettevõte peab ümber vaatama oma senise hinnapoliitika.

Päev hiljem saatis Lux Express juba ka oma klientidele uudiskirja, kus märkis, et on luksusklassis ehk lounge'is alandanud pileti hinda senise 15 euro asemel 9 euroni.

KOMMENTAAR

Hugo Osula, Mootor Grupi omanik

Mina ei võta Go Busi Tallinna-Tartu liinile tulekut kinda viskamisena. Siin bussiinimesed lihtsalt ühendavad oma jõud, et luua veel kindlam bussiühendus Tallinna ja Tartu vahele. Lisamaht ja koos vedamine muudab bussisõidu võrreldes reisirongi ja sõiduautoga veelgi atraktiivsemaks.

Hugo Osula (vasakul)
Hugo Osula (vasakul) Foto: MIHKEL MARIPUU/PM/SCANPIX BALTICS

Nüüd kus Go busside esitlus on toimunud, saab tõdeda et kvaliteedi mõttes Lux Express konkurenti ei saanud. Lux Expressi kontseptsioon on pakkuda reisijatele lisaaega nii töö tegemiseks, puhkamiseks, meelelahutuseks kui niisama reisi nautimiseks. Selleks on vaja statsionaarseid ekraane, 220V pistikuid ja parimaid busse.

Lux Expressi Scania Irizarid said möödunud nädalal maailma suurimal bussimessil aasta bussi tiitli. Nii et sõidukvaliteedi ja -turvalisuse osas jääb Lux Express endiselt turuliidriks.

KOMMENTAAR 2

Jan Landrat, Taisto Liinid OÜ esindaja 

Taisto Liinid kindlasti tervitab GoBus'i julget sammu avada suures mahus Tallinna ja Tartu vahel uus bussiliin. Kindlasti ei saanud normaalseks toimivaks turuks lugeda olukorda, kus üle 70 protsendi väljumisi Tallinn-Tartu lõigul on ühe omaniku ettevõtete teenindada.

Eks meiegi üritasime nüüdseks juba üle viieteistkümne aasta tagasi Tallinn-Tartu lõigul uue bussiettevõttena oma õnne, kahjuks tuleb tunnistada, et alahindasime reisijat ja konkurentsi ning ebaõnnestusime. Hiljuti proovis oma õnne välismaisel kapitalil põhinev SuperBus ja samuti ebaõnnestus. Nüüd läheb siis GoBus kolmandale katsele sellel liinil.

Eks meiegi peale SuperBus'i lahkumist analüüsisime uuesti turgu sellel lõigul, aga üks asi on investeerida küll uutesse bussidesse, aga teine asi olla valmis neid liine esimesel paaril aastal kahjumiga teenindamiseks.

Praegu on ikkagi Mootor Grupp endale haaranud väga head väljumisajad, millega reisija on harjunud ning samuti opereerivad nad Tallinna ja Tartu bussijaama ning peamist piletimüügi keskkonda internetis, mis võimaldavad neil reisijaid oskuslikult suunata eelkõige oma bussidesse. Kõike seda ja varasemat kogemust arvestades hoiame meie Tallinna-Tartu lõigul oma paari Tallinna-Tartu-Võru ja Tallinna-Tartu-Antsla liinidega pigem madalat profiili.

Meie piletite hinnad algavad internetist ostes alates ühest eurost, aga juba on näha, et ka kallimas piletisegmendis on hinnad langemas, seega igal konkurentsi elavdav samm on ühest küljest kasulik bussireisija rahakotile ja teisest küljest sunnib kõiki bussiettevõtteid oma teenuseid edasi arendama.

Tagasi üles