Azerbaidžaan, Gruusia ja Türgi avavad homme Bakuus suure pidulikkusega uue raudteetrassi, mille ambitsioon, tõmmata endale praegu Venemaad läbivad Hiina-Euroopa transiidivood, ajavad ärevusse Moskva raudteeringonnad.
Venemaa sai Hiina kaupade transiidiks konkurendi (1)
Raudtee investorriikide nägemuses loovad nad eeldused Hiinast kuni Soome laheni palju kiirema ja odavama kaubakoridori tekkimiseks, kui seda suudab pakkuda Venemaa Transsiberi magistraal, kirjutas Rosbalt.
Kümne aasta jooksul ehitatud ja tänaseks ka tehnilised katsetused läbinud 826 kilomeetri pikkune raudtee eesmärgiks ongi ennekõike Kesk-Aasia ja Hiina transiidivoogude Venemaa Transsiberi magistraalist mööda meelitamine. Venemaaraudteeblokaadi all kannatav Gruusia tõuseb Rosbalti materjali põhjal nüüd esimest korda rahvaheliselt arvestatavaks transiidiriigiks.
Uus raudtee kavandati aastas 6,5 miljoni tonni kaupade ja ühe miljoni reisija vedamiseks. Hiljem oodatakse kaubaveo mahu kasvu 17 miljoni tonnini ja kahe miljoni reisijani aastas.
Raudtee teenindamiseks on tellitud 30 uut magamisvagunite ja VIPsalongidega reisirongi. Bakuust kuni Türgis asuvasse Karsi linna jõuab uue raudteega 16 tunniga, edasi viib raudtee Istanbuli, Ankarasse ja läbi mandri-Euroopa Londonisse.
Rosbalt rõhutab, et uus raudtee rajati ennekõike Türgi, Azerbaidžaani ja Gruusia vajadusest vabaneda strateegilisest sõltuvusest Venemaast.
Asjatundjate hinnangul jääb uus raudtee alguses alakoormatuks, saavutades vaid poole kavandatud veomahtudest. Suurimaks kaubaartikliks võivad sellel kujuneda Euroopasse ja Türgisse saadetavad Ažerbaidžaani naftatooted. Bakuu huvi selle projekti vastu oli partneritest suurim, sest Azerbaidžaan laenas Gruusiale raudtee ehitamiseks 25 aasta peale 775 miljonit dollarit. Sellest tulenevalt jääb Bakuu edaspidi ka tariifipoliitika määrajaks.
Ehkki Venemaa on tänaseks avanud Gruusiale raudtee piiripunkti, kannatas see Kaukaasia riik Moskva poolt kehtestatud raudteeembargo pärast ning näeb uues raudtees hädavajalikku sõltumatut transpordikanalit.
Ehkki skeptikud peavad uue raudtee konkurentsivõimet Transsiberi magistraaliga väikeseks, sunnib see Venemaa raudteed siiski senisest rohkem pingutama.