Päevatoimetaja:
Erkki Erilaid
Saada vihje

Hõljukireiside korraldaja läheb ärimeest 30 minutiga üle lahe viima

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy

Kuigi Tallinna-Helsingi vahel on tihe laevaühendus ja üha enam räägitakse ka tunnelist ja Hyperloopist, loodab oma tüki hammustada veel üks ettevõtmine, mis lubab ärimehed moodsate hõljukitega 30 minutiga üle lahe viia. 

Poolteist aastat tagasi tekitas mõningast furoori tundmatu ettevõte Sea Wolf Express, mis lubas käima panna veelgi tundmatuma transporditeenuse – kiired hõljukireisid Tallinna ja Helsingi vahel, mis on unikaalsed terves Euroopas. Kuigi esialgu loodeti reisidega alustada juba tänavu sügisel, pole kõik läinud päris nii nagu esialgu plaaniti.

Sea Wolf Expressi juht, soomlane Ville Högman rääkis hakatuseks, et põhiliselt seisab liini käivitamine uue sõiduvahendi tootmise taga. Kuigi hõljuki prototüüp on sisuliselt valmis, esines testimisel hüdrodünaamilisi probleeme. See on Högmani sõnul igati loogiline, kuna tootja, Venemaa firma RDC Aqualines arendab nendega koostöös välja sisuliselt täiesti uut tüüpi transpordivahendit. «See eeldab teadus- ja arendustegevust, testimist, vigade parandamist ja siis uuesti proovimist,» selgitas Högman. «Meie oleme selle esimesed katsetajad.»

Tema sõnul mingu arendamise, disainimise ja ehitamise peale pigem rohkem aega kui vähem. Nende jaoks on tähtsaim, et sõiduriist oleks reisijale sujuv, mugav ja töötaks tõrgetata. «Me ei taha, et see kuidagi rappuks või liiga suurt müra teeks,» ütles Högman. Siiski on nad tegemas edusamme ja hõljuk loodetakse Eesti vetesse katsetemisele tuua hiljemalt järgmise aasta lõpuks. Esimene kommertsreis Tallinna-Helsingi vahel toimub 2019. aasta alguses, loodab Högman.

Mis asi see hõljuklaev aga ülepea on? Sea Wolf Expressi teine juht, eestlane Tanel Jõeäär, rääkis, et kuigi nende sõiduvahendit on kutsutud nii hõljukiks, hõljuklaevaks kui ka ekranoplaaniks, soovitab ta seda ise nimetada lauguriks. Sisuliselt on tegemist lennukiga, mille tiibu on kärbitud, et ta õhku ei tõuseks. Erinevus tavalise hõljukiga seisneb Jõeääre sõnul selles, et lauguril tekib õhkpadi tiibade, mitte kere alla. Nii on võimalik saavutada suurel kiirusel sujuv liikumine.

Sea Wolf Express on sõlminud Venemaa tehasega eellepingu 15 lauguri tootmiseks. Nagu öeldud, soovib ettevõte alustada Tallinna-Helsingi vahel uue transporditeenuse pakkumisega, mis võiks olla alternatiiv reisilaevadele ja lennukile. Högmani sõnul sobib kahe linna vaheline kaugus laugurile suurepäraselt. «Kui see distants oleks pikem, ei suudaks me konkureerida lennukitega. Kui see maa oleks lühem, ei suudaks me midagi vastu pakkuda laevadele-paatidele,» rääkis Högman.

Seetõttu arvab Högman, et neil on tihedal turul oma nišš täitsa olemas. «Näiteks Tallinki reis Eesti ja Soome vahel kestab kaks tundi. Nende kliendid on peamiselt turistid, kes tulevad siia meelelahutuse ja odava alkoholi järele. Lennukiga ei pruugi samuti kiiremini saada, kuna lennureis kestab ise pool tundi, kuid teist samapalju kulub lennujaama jõudmisele ja lennujaamas ootamisele,» põhjendas mees.

Sea Wolf Express tahab pakkuda premium-klassi teenust, mida hakkavad kasutama peamiselt ärireisijad, kel on vaja jõuda kiiresti Tallinna kesklinnast Helsingi kesklinna või vastupidi. Reis kestab 12-kohalise sõidukiga umbes 30 minutit. Ühe otsa pilet tuleb ette broneerida ja see maksab ligikaudu sada eurot. Kui asi käima läheb, võiks päevas toimuda 12 väljumist. Kust hakkab toimuma pealeminek, pole hetkel veel teada. «Muidugi ootame ka niisama uudistajaid, kes tahaksid uut sõiduriista proovida,» lisas Högman.

Tema sõnul on nad rääkinud paljude inimeste ja ettevõtjatega, eelkõige soomlastega, kes on leidnud, et sellist reisiteenust on vaja. «Paljud on tahtnud isegi piletit osta, aga me pole saanud veel müüa,» naeris Högman.

Viimasel ajal räägitakse üha rohkem Tallinna-Helsingi tunnelist ja isegi futuristliku Hyperloopi rajamisest. Kas püsiühenduse loomine nurjaks nende ettevõtmise? Högman vastas, et Hyperloop on küll väga huvitav kontseptsioon, kuid ta ei näe, et see võiks aja jooksul tööle hakata. Tunnelit peab ta tõenäolisemaks, kuid seda ei juhtu samuti kümne lähema aasta jooksul. «Isegi kui need asjad tulevad, saame oma laugurid teistele marsruutidele tõsta,» märkis Högman.

Sea Wolf Express on suhelnud nii Soome kui ka Eesti ametkondadega, kes suhtuvad Högmani sõnul nende projekti pigem sõbralikult. Põhiline kontakt on neil Soome maanteeametiga, kelle suuniseid järgib ka meie Veeteede Amet. Paralleelselt lauguri tootmisele käibki bürokraatiaga tegelemine ja lubade taotlemine. «Praegu ei ole näha, et siin võiks mingeid suuri takistusi esineda,» lootis Högman.

Suurim looduslik takistus laugurite tööle on kõrged lained. Kui need on üle nelja meetri, jääb sõit ära. Teine suurem väljakutse on opereerimine talveperioodil. «Me ei taha olla ettevõte, kes pidevalt reise hakkab tühistama. Me tahame olla oma klientidele partner, keda saab usaldada peaaegu ükskõik millistes tingimustes,» rääkis Högman.

Sea Wolf Expressi tiimis töötab siin- ja sealpool lahte alla kümne inimese. On perioode, kus tööd on rohkem ja siis jälle vähem. Kuna ühe lauguri maksumus on ikkagi peaaegu miljon eurot, vajab ettevõte kapitalimahuka ostu tegemiseks häid investoreid. Viimased on Högmani sõnul soomlased, endised laevafirmad, kes neisse usuvad ja neile raha annavad. 

Sea Wolf Express

  • Ettevõte on asutatud 2015. aasta augustis. Möödunud aastal majandustegevust ei toimunud.
  • Omanikud on Indrek Sammal, Tanel Jõeäär ja Ville Andreas Högman.
  • Lauguri väljumiskohad hakkavad olema Tallinna ja Helsingi sadamas, kuhu ettevõte ehitab vastavad terminalid.
  • Sõit kestab 12-kohalise lauguriga umbes 30 minutit.
  • Laugur veab reisijaid aastaringselt.
  • Ühe otsa pileti maksumus on umbes 100 eurot.
  • Ettevõte loodab esimese kommertsreisi teha 2019. aasta alguses.  
Tagasi üles