Õlleaktiisi tõusust võidavad selgelt väiketootajad, kelle jaoks aktsiis tõusis tavamääraga võrreldes oluliselt vähem, kinnitab rahandusministeerium, kuigi väikepruulikoja Põhjala esindaja müügi suurenemist veel ei tähelda.
Väikeõlletootja ei näe ministeeriumi lubatud aktsiisivõitu
Kui juulis tõusis õlleaktsiis suurtootjatele 70 protsenti, siis väiketootjate õlleaktsiis tõusis soodusmäära tõttu 35 protsenti, vahendab ERRi uudisteportaal.
Eesti suurima väikepruulikoja Põhjala tegevjuhi Enn Pareli sõnul suurem osa väiketootjad pärast akstiistõusu oma toodete hindu ei tõstnud. «Müüki see väga oluliselt mõjutanud ei ole, kuna väikeste õlletootjate õlled on olnud ajalooliselt kallimad ja need ei ole need tooted, mille järele võibolla noore käsi esimesena sirutaks kui ta alles alkoholiga tutvust teeb,» rääkis ta.
Rahandusministeeriumi fiskaalpoliitika juht Sven Kirsipuu ütles, et kuna ka väiketoojad varusid enne akstiistõusu toodangut ette, on nende müüginumbrite muutustest täna vara rääkida, kuid turuosa muutused on juba näha.
Loe lähemalt ERRi uudisteportaalist.
Postimehele toonitas Ott Heinapuu rahandusministeeriumi pressiosakonnast täiendavalt, et väikeõlletootjad tasuvad aktsiisi soodusmäära toel rahandusministeeriumi prognoosi järgi 2017. aastal kokku ligi 440 000 eurot vähem aktsiisi võrreldes olukorraga, kui neile kehtiks tavaline aktsiisimäär.
2018. aastal ulatub soodustuse maht prognoosi järgi 580 000 euroni. «Tänavu kaheksa kuu maksudeklaratsioonide andmetel on väiketootjad võitnud aktsiisilt juba 270 000 eurot,» sõnas Heinapuu.
Ka täpsustas ta, et väiketootjate aktsiisimäär tõusis tänavu 1. juulil samuti 70 protsenti nagu suurtootjatelgi. Teisalt tähendab see, et väiketootjate aktsiisimäär on jätkuvalt pool (50 protsenti) tavalisest õlle aktsiisimäärast.
«Enne määra tõusu kehtis väiketootjatele aktsiisimäär 4,57 eurot ühe alkoholi mahuprotsendi kohta 100 liitris õlles ja pärast määra tõusu 7,76 eurot ning üldine õlle aktsiisimäär oli enne tõusu 9,13 eurot ja pärast tõusu 15,52 eurot,» ütles Heinapuu.
Samuti märkis rahandusministeeriumi esindajad, et maksudeklaratsioonide andmete põhjal on väikeõlletootjate toodangu tarbimine kasvanud tänavu 19 protsenti, kuigi see ei pruugi küll väljenduda iga üksiku tootja müügis.
«Väikeõlletootjate toodete müügihinnad on püsinud stabiilsemad ning ei ole seni oluliselt kasvanud peale aktsiisimäärade tõusu. 2017. aasta kaheksa kuuga on kasvanud soodusmääraga õllede tarbimine võrreldes mullu sama ajaga 19 protsenti,» rääkis Heinapuu.
Suurem kasv on märgatav just käesoleva aasta suvekuudel: juunis kasvasid deklareeritud kogused 54 protsenti, juulis 17 protsenti ning augustis 4 protsenti. Juuni kogus on osaliselt selgitatav aktsiisitõusueelse varumisega, kuid juuli ja august näitavad, et vähenenud hinnavahe tõttu on tarbijate eelistused nihkunud väiksemate tootjate kasuks ja nende turuosa on kasvanud.