4) Kas Te olete 1000 vaguni ostu toetava äriplaani heaks kiitnud ja kui siis millal? Nõukogu otsus äriplaaniga edasi mineku kohta ütleb, et nõukogu «allub ministri kui üldkoosoleku korraldusele». Kas Te olete selles asjas nõukogule korralduse, juhise või otsuse andnud?
5) Kas AS EVR Cargo nõukogu ja või Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium on analüüsinud või palunud Välisministeeriumil, Kaitsepolitseiametil ja Välisluureametil analüüsida tehingu võimalikku vastuollu minekut EL sanktsioonidega Venemaa suhtes, tehingu võimalikke poliitilisi riske ja võimalikku mainekahju Eesti Vabariigile?
6) Kui jah, siis palume analüüsi tulemust. Kui ei, siis palume põhjendada, miks sellist, äärmiselt sensitiivset välispoliitiliste mõjudega otsust ei ole vastavalt analüüsitud?
7) Kas vastab tõele, et Teie valitsemisala riigiettevõte on ostnud ilma konkursita ja ilma nõukogu ja üldkoosoleku otsuseta, kuid mõlema vaikival nõusolekul Venemaalt 500 vagunit kõrgema hinnaga kui pakuti konkursil viie ettevõtte poolt? Miks?
EVR Cargo: vagunid osteti vastavalt turuhinnale
EVR Cargo juht Raul Toomsalu vastas reformierakondlaste kriitikale, et kõik vagunid on ostetud konkursiga vastavalt hetke turuhinnale, mis tollal olid.
Ülejäänud küsimustele vastas Toomsalu, et igasugune koostöö sanktsioonide all olevate ettevõtetega on välistatud. Vagunid ja vagunite äri pole sanktsioonide all. «Vagunid ei ringle ainult Venemaal, vaid kogu 1520 raudteel, sh ka Soomes, Lätis, Leedus, Ukrainas, Kasahstanis ja mujal,» rääkis ta.
Nõukogu rolli kohta ütles Toomsalu, et ettevõte nõukogu kaks koosseisu on ühehäälselt vagunite ärile andnud oma heakskiidu. «Omanikult küsiti, kas see on kooskõlas omaniku ootuste dokumendiga. Arvestades, et nõukogu poolt heaks kiidetud investeeringukava kohaselt on selle tootlus oluliselt üle omaniku poolt seatud kapitalitootluse eesmärgi, siis on see kooskõlas omanike ootustega.»
Lisaks rõhutas Toomsalu, et raudteefirma investeeringud on põhjalikult läbi analüüsitud ja kaasnevad riskid tuvastatud ning arvesse võetud. «Täna on prioriteet erainvestori leidmine tütarettevõttesse Wagonpro, kus vagunite rent toimub,» lisas ta.
Uusi vaguneid on EVR Cargil igal juhul vaja, kasvõi Eesti sees kaupade liigutamiseks, kuna olemasolev vagunipark on suures osas kasutusea piiril. «Sarnast äri idas teevad ka teised Eesti ja Euroopa Liidu ettevõtted, näiteks Saksamaa börsiettevõte VTG Rail.»