Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Ryanairi suur fopaa (3)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Ryanairi juht Michael O'Leary Dublinis pressikonverentsil lendude ärajäämise põhjusi selgitamas
Ryanairi juht Michael O'Leary Dublinis pressikonverentsil lendude ärajäämise põhjusi selgitamas Foto: Niall Carson/PA Wire/PA Images/Scanpix

Odavlennufirmat Ryanairi ootab 2100 lennu ärajätmise tõttu järgmisel kuuel nädalal (40–50 lendu päevas) kuni 25 miljoni euro suurune kahju. Segaduse tõttu pilootide ja meeskonna töögraafiku koostamisel ei jõua sihtkohta planeeritud ajal kuni 400 000 lennureisijat.

Ettevõtte tegevjuht Michael O’Leary palus avalikult vabandust esmaspäeval pärast seda, kui lende oli ära jäetud juba kaks päeva ning reisijad üle Euroopa olid väljendanud sotsiaalmeedias oma raevu.

«Palume siiralt vabandust klientide ees, kelle reis katkeb,» ütles O’Leary, üritades vähendada mainekahju. «Selle segaduse tekitasime me ise. Palun sügavalt vabandust kõikide klientide ees, kellele see segadus on muret või probleeme tekitanud!»

O’Leary sõnul oli segaduse põhjuseks (vähemalt osaliselt) üleminek ettevõtte finantsaastalt (aprillist kuni märtsini) kalenderaastale pilootide ja meeskonna tunnilendude arvestamisel, mistõttu langes paljude lendurite puhkus septembrisse ja oktoobrisse.

«Olime võimelised mehitama oma lennud tipphooajal juunis, juulis ja augustis, aga meil tekkis segadus pilootide aasta lennunormi kokkuarvamisel septembris ja oktoobris,» selgitas O’Leary. «2018. aastal seda probleemi enam ei tule,» lubas ta.

Analüütikutele ütles Ryanair, et seisab silmitsi 20 miljoni euro suuruse kompensatsiooninõudega ja viie miljoni euro võrra väiksema kasumiga. Summa pole eriti suur, sest eelmisel finantsaastal oli Ryanairi puhaskasum 1,3 miljardit eurot. Ka ärajäänud lendude arv moodustab vaid kaks protsenti lendude koguarvust, mis kokkuvõttes tähendab, et väga suurt mõju lendude ärajäämine firma majandustulemustele ei avalda.

Ilmselt seetõttu kukkuski Ryanairi aktsia hind esmaspäeval vaid kaks protsenti ja eile oli väärtpaberi hind juba väikeses plussis.

Analüütikute sõnul näitab ootamatu probleem seda, kui pingelised on Ryanairi meeskondade lennugraafikud, mis on koostatud lubatud lennutundide piiri lähedal. Kuna Ryanair on tuntud pilootide ja meeskondade suhteliselt madalate palkade poolest, on ettevõte kaotanud sel aastal konkureerivale odavlennufirmale Norwegian Air 140 pilooti, kirjutab Financial Times.

Investeerimispanga Bernstein lennundusanalüütik Daniel Roeska ütles Financial Timesile, et odavlennufirmad opereerivad kõikides Euroopa lennujaamades väikese arvu lennukitega, mistõttu on Ryanairil vähe võimalusi lisameeskonda kasutada.

«Tegemist oli ilmselt varem tehtud otsusega ja nad olid otsustanud jätta väga väikese puhvri,» oletas Roeska.

Ryanair on 1984. aastal asutatud odavlennufirma, mille peakorter asub Dublinis. Asutajateks olid Iiri ärimehed Tony Ryan ja Christopher Ryan, kelle järgi sai ettevõte nime (mitte küll päris alguses), ja Iiri reisifirma Club Travel omanik Liam Lonegran.

Lühikese aja jooksul on vaid Waterfordi (Iirimaa) ja Londoni vahel lennanud väikesest firmast saanud üks maailma suuremaid. Eelmisel aastal oli see reisijate arvu järgi Euroopa ja rahvusvaheliste liinide reisijate järgi maailma suurim.

1997. aastal läks lennukompanii börsile ning 20 aastaga on selle käive kasvanud 231 miljonilt eurolt 6,6 miljardile. Kompanii kasum kasvas sama aja jooksul 48 miljonilt, 1,3 miljardile.

1986. aastal päästsid Ryanairi nõukogu liikmed raskusse sattunud lennufirma London European Airways, omandades 85 protsenti ettevõttest, mis lendas Brüsselisse ja Amsterdami.

Aasta hiljem palkas Tony Ryan oma isiklikuks finants- ja maksunõustajaks Michael O’Leary.

Ryanairi reisijate arv kasvas, aga ettevõte oli kahjumis, mistõttu see restruktureeriti ning London European Airways likvideeriti. Michael O’Learyle tehti ülesandeks viia lennufirma kasumisse.

O’Leary otsustas üsna kiiresti, et kasumisse jõudmise õige tee on madalad piletihinnad, lennukite suur lennusagedus, minimaalsed teenused, äriklassi ärajätmine ja ühesugune tegevusmudel kõikidele lendudele. Lennud maandusid regionaalsetele lennuväljadele, kus tasu on väiksem kui rahvusvahelistel lennuväljadel.

Ärimudel tasus ennast ära. Samal ajal kui paljud traditsioonilised lennufirmad on raskustes, on Ryanair olnud vähemalt sel aastakümnel väga kasumlik. Siiski pole kõige parem odavlennufirma maine, mistõttu käivitati 2014. aastal programm «Muutume pidevalt paremaks», mis tähendas reisijatele mugavamat lendu, äriklientidele kiiremat pardaleminekut ja lastele odavamaid pileteid.

Nüüd on lennufirma maine saanud järjekordse hoobi.

«Eelkõige paneb meid muretsema pikaajaline kahju,» kirjutas investeerimispanga RBC Capital Markets analüütik Damian Brewer klientidele. «Kehv PR võib mõjutada tulevasi broneeringuid ning peletada kasumlikumad ja ajatundlikumad ärikliendid, kes võivad karta, et lennufirma on nüüd vähem usaldusväärne ja vähem täpne,» lisas ta.

Ryanair Holdings PLC

Turuväärtus 19,9 mld eurot

Aktsia hinna muutus

  • aasta algusest: +17,55%
  • aastaga: +30,88%
  • dividendid: -
  • divindenditootlus: -

Analüütikute soovitused

  • Osta: 16 analüütikut
  • Hoia: 3 analüütikut
  • Müü: 2 analüütikut

Allikad: Bloomberg, Reuters

Tagasi üles