Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Fotod: need kampaaniad on muutnud äsja Eestisse laienenud meesterõivaste brändi mujal maailmas skandaalseks (4)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy

Eelmisel nädalal Eestis tegevust alustanud Hollandi päritolu meesterõivaste bränd Suitsupply on korduvalt rahvusvahelisel tasandil nahutada saanud, kuna on oma reklaamikampaaniatega läinud kompama inimeste moraalipiire.

2000. aastal Amsterdamis alguse saanud meesterõivaste bränd Suitsupply, mis on tuntud just oma härrasmeheliku stiili poolest - kuna nende põhitoode on taskukohane pintsak, millega saab kõiki teisi nende tooteid kombineerida -, sattus esmakordselt teravdatud meediatähelepanu alla oma 2010. aasta kollektsiooni «Shameless» (häbitu - e.k) reklaamikampaania järel.

Ühe toonase kampaania reklaampildi, kus ülikonda riietatud meesterahvas hoiab endast madalamal oleval naisterahval kõrist, eemaldas väidetavalt ebasobiva sisu põhjendusega näiteks ka Facebook oma keskkonnast, vahendab Digiday UK. Ka tekitasid terve rida teisi toonase kampaania pilte palju kriitikat ja tõid kaasa esimesed seksismisüüdistused.

Suitsupply 2010. aasta kollektsiooni «Shameless» kampaania pilt, mille väidetavalt ka Facebook oma keskkonnast ebasobiva sisu tõttu eemaldas. Foto: kuvatõmmis
Suitsupply 2010. aasta kollektsiooni «Shameless» kampaania pilt, mille väidetavalt ka Facebook oma keskkonnast ebasobiva sisu tõttu eemaldas. Foto: kuvatõmmis Foto: Kuvatõmmis

Kuigi ettevõte tegi küll neljaks aastaks üldsust šokeerivate kampaaniatega pausi, suutis ta 2014. aastal teenida sotsiaalmeedias ära «kõige seksistlikuma kaubamärgi» tiitli, kui võttis reklaamidesse täies ülikonnas meeste kõrvale üsna napis rõivastuses modellid, keda nägi kampaania enda lehel ühes, nn tsenseerimata versioonis ka suisa topless.

«Kas te millalgi plaanite lõpuks loobuda praegusest üleseksualiseeritud turundussuunast? Ma tunnistan ausalt, et olgu teie toode kui hea tahes, ma keeldun seda ostmast, kui te jätkate selliste kampaaniatega,» oli otse ettevõttele suunatud tagasiside pärast toonast reklaamikampaaniat, vahendab DailyMail. Ka soovitati ettevõttel vahetada kohe välja kampaaniaid tegev reklaamibüroo ja leida uus.

Suitsupply 2014. aasta kollektsiooni kampaania, millel oli ettevõtte kodulehel ka nn tsenseerimata versioon. Foto: kuvatõmmis
Suitsupply 2014. aasta kollektsiooni kampaania, millel oli ettevõtte kodulehel ka nn tsenseerimata versioon. Foto: kuvatõmmis Foto: Kuvatõmmis

«Kas need pole mitte kõige vulgaarsema sisuga reklaamid üldse?» küsis 2014. aastal nii nelja aasta taguse kui ka toonase reklaamikampaania pilte kommenteerides Austraalia Cosmopolitan, nimetades pilte labasteks ja seksistlikeks. Ka märkis ajakiri, et kuigi rõivabränd ise nimetab end humoorikaks, võis pigem tema 2010. aasta kampaania pilte pidada süngeks.

Muidugi oli ka neid, kes püüdsid Suitsupply skandaalseid kampaaniaid kaitsta argumendiga, et tegemist on meestele suunatud kampaaniaga ja heteromeestele meeldivad alasti naised. «Nende tähelepanu püüavad reklaamid, mis on visuaalselt aktraktiivsed. Seks müüb ja sellepärast, et Suitsupply seda oma reklaamides ära kasutab, ei saa neid kohe hakata seksismis süüdistada,» põhjendas üks blogija

Kõige värskema skandaali kiskus üles Hollandi pintsakumeistrite 2016. aasta veebruaris avalikustatud kollektsiooni «Boy Toys» kampaania, millega ettevõte oma selgituste kohaselt tahtis küll - kui üldse - muuta mehe objektiks (boy toy = mees kui mängukann), kuid sai tuld ja tõrva selle eest, et kasutas taas naisi objektidena, vahendab BuzzFeed.

2016. aasta kevad-suve kollektsiooni kampaaniafotodel kujutati ülikondades mehi nukumõõdus ja erinevatel positsioonides ebaproportsionaalselt suurel naisekehal, mis oli muuhulgas ka võrdlemisi napilt riietatud. Kampaania sai nii meedias taas teravdatud tähelepanu, kui ka sattus võrdselt nii meeste kui naiste kriitika alla sotsiaalmeedias, kes ütlesid, et 21. sajandil on üllatav, et keegi veel kasutab naisekeha reklaamis objektina.

Ka jagati viimase skandaalse kampaania ajal sotsiaalmeedias pilte välireklaamist, mis tekitas lisaks seksismisüüdistustele ettevõttele ka rassismisüüdistuse.

Suitsupply 2016. aasta kampaania välireklaam. Foto: kuvatõmmis
Suitsupply 2016. aasta kampaania välireklaam. Foto: kuvatõmmis Foto: Kuvatõmmis

Alates 2010. aastast on algatatud ka erinevaid Suitsupply vastaseid petitsioonide ja kampaaniaid - sh näiteks neid, mis on kutsunud inimesi kaubamärgi tooteid boikoteerima -, kuid nagu näha, ei ole see pannud ettevõtet väga oma taktikat muutma.

Või ehk siiski? Need on Suitsupply värskeima, 2017. aasta talvekollektsiooni «Ice Giants» kampaaniapildid, kus erinevalt varasematest skandaalsetest kampaaniatest ei kasutata enam meeste kõrval naisi. Ka on oma sisult need pildid märksa reserveeritumad.

Suitsupply 2017. aasta talvekollektsiooni reklaampildid. Allikas: fotokollaaž
Suitsupply 2017. aasta talvekollektsiooni reklaampildid. Allikas: fotokollaaž Foto: Fotokollaaž

Ka tuli ettevõte mõned nädalad tagasi SuiStudio nime all välja oma esimese naisterõivaste kollektsiooniga, mis juhindub märksa konservatiivsemast ja minimalistlikumast stiilist, kui võiks ettevõtte varasemaid reklaamikampaaniad arvestades eeldada.

Suitsupply sõsarettevõtte SuiStudio esimene naistekollektsioon. Allikas: fotokollaaž
Suitsupply sõsarettevõtte SuiStudio esimene naistekollektsioon. Allikas: fotokollaaž Foto: Fotokollaaž

Suitsupply tegutseb nii Euroopas, Põhja-Ameerikas kui Aasias. Kauplusteketti kuulub üle 80 poe, sealhulgas eelmisest nädalast üks ka Eestis.

Tagasi üles