Praegune Eesti külastus kujuneb EVR Cargo tellitud 278 platvormvagunile ainukeseks, sest äriplaani kohaselt asuvad need rendiraha teenima Venemaa raudteepolügooni avarustel.
Raudteefirma tellis 278 raudteeplatvormi, millest Eestisse on jõudnud 205, neist 85 on kantud siinsesse registrisse.
EVR Cargo ostab 35 miljoni euro eest kahelt Lääne-Venemaa tehaselt 600 konteinerplatvormi ja 400 poolvagunit. Esimeses jaos saabub pool neist, ja kui kõik läheb plaanipäraselt, siis lisanduvad ülejäänud. Riskide maandamiseks hakkab Venemaal vaguneid välja rentima EVR Cargo tütarfirma.
Mai lõpus ametisse astunud uus nõukogu juht Neeme Jõgi asus esmalt tehingut jõuliselt kritiseerima. «See äriplaan, mis nõukogule esitati, oli väga vastuoluline ega allunud tavapärasele äriloogikale,» kirjeldab Jõgi.
Hiljem ühines aga Jõgi tehingu konsensuslikult heaks kiitnud nõukogu otsusega.
Venemaal tekkis platvormvagunite defitsiit pärast seda, kui võimud keelasid raudteeohutusega põhjendades vanade vagunite kasutamise. Samuti andis Venemaa president Vladimir Putin kevadel kaitseministeeriumile korralduse 30 000 raudtee platvormvaguni soetamiseks, et luua võimalus vägede kiireks ümberpaiknemiseks.
Venemaa asekaitseeministri Dmitri Bulgakovi selgitusel näitasid viimati korraldatud staabiõppused ning strateegilised vägede ümberpaiknemise õppused, et Vene armeel jääb vajaka just 30 000 platvormvagunit. Tegemist võib olla ligi miljardi euro suuruse tehinguga.
Ootamatult tekkinud suur nõudlus vagunite järele pidurdas esmalt EVR Cargo kavandatud tehingut. BNS kirjutas märtsi lõpus, et Eesti raudteefirma korraldas konkursi 200 vaguni ostmiseks, mille võitjaks valis Brjanski vagunitehase. Hiljem teatas tehas, et algselt pakutud hinnaga vaguneid tarnida ei saa ning uus hind oleks 37 000 eurot vaguni kohta ehk kokku 7,4 miljonit eurot.
Ettevõte seostas siis hinna kallinemist nii rubla tõusva kursiga kui ka metalli hinna tõusuga. EVR Cargo teatas ka kavast küsida pakkumist veel Tihvinist, Uralvagonozavodist, Roslavski vagunitehasest ja Altai vagunitehasest.
Uut avalikku konkurssi ei soovinud ettevõte siis enam korraldada, kuna sellega kaasneb vahendajate, kes tegelikkuses vaguneid tarnida ei suuda, risk ning seatakse ohtu vagunite saamine üleüldse, kirjutas BNS.