Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Rehviringlus: uus jäätmeseadus toob rehvide hinnatõusu ja kohtuvaidlused (1)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Rehvid.
Rehvid. Foto: Dmitri Kotjuh / Järva Teataja

Rehvide kogumise ja taaskäitlemisega tegeleva tootjavastutusorganisatsiooni MTÜ Rehviringlus juhatuse liikme Aarne Solvaki hinangul toob 2018. aasta 1. juuliks jõustuma planeeritav jäätmeseadus kaasa rehvide hinnatõusu ja kohtuvaidlused.

Solvaki sõnul esitati Rehviringlusele ligi aasta aega tagasi teistsugune eelnõu ja uut muudatustega eelnõud kooskõlastamiseks Rehviringlusele keegi ei esitanud. «Kui see seadus vastu võetakse siis tuleb ilmselt kõigil rehvidele hinda juurde panna, sest sisuliselt on valida, kas panga garantii või on selline summa kuskil deposiidis,» ütles Solvak BNS-ile.

«Aga samal ajal käib ka rehvide käitlemine ja rehvide ümbertöötlejatele tuleb maksta, mis tähendab, et vajaminev rahahulk kahekordistub, sest üks summa on pangas garantiina ja teisega saad tegutseda. Meeldiv see ei ole, kuna on rehvitootjale finantsiline lisakoormus,» lisas ta.

Samuti pole tema sõnul piisavalt lahti kirjutatud, millistel tingimustel panga garantii realiseerub või tagatis avaneb. «See on veel täiesti toores eelnõu, milles on palju lahendamata lahtisi otsi. Kui ta sellisel kujul vastu võetakse ja hakatakse rakendama, siis ma ennustan pikki kohtulahinguid, kuna seal on väga palju vasturääkivusi,» sõnas ta.

«Kuna rehvid on hooajaline kaup, siis nende kogused kõiguvad. Turule lastakse näiteks neljandas kvartalis kaks korda rohkem rehve, kui kolmandas ja esimeses kvartalis kaks korda vähem, kui neljandas kvartalis. Ja millisel viisil käib sellisel juhul tagatisraha vähendamine, kui rehve vähem turule lastakse? Kuidas käib arvestus rehvide turule laskmisel, mis on hetkel lahti kirjutamata? Pole näha ka viidet määrusele, milllega minister eelneva kohta käiva korra kehtestab,» ütles Solvak.

Valitsus kiitis möödunud nädalal heaks jäätmeseaduse eelnõu, millega nähakse ette rehvide tootjavastutusorganisatsioonile kohustust katta rahalise tagatisega nii nende poolt turule lastud toodetest tekkinud jäätmete käitlemise korraldamise kui ka käitlemise kulud. Samas kui seni oli rehvide maaletoojal tootjavastutusorganisatsiooniga liitumine või lepingu sõlmimine vabatahtlik, siis edaspidi on see kohustuslik.

Kui muudatus riigikogus vastu võetakse, siis hakkab muudetud seadus kehtima järgmise aasta juulist.

MTÜ Rehviringlus on suuremate Eestis tegutsevate rehvide maaletoojate, edasimüüjate ja protekteerijate poolt loodud tootjavastutusorganisatsioon, mille põhitegevuseks on vanarehvide kogumise ja taaskasutamise korraldamine.

Märksõnad

Tagasi üles