Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Autod lähevad Hiina nägu

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Shanghai autonäitus.
Shanghai autonäitus. Foto: SCANPIX

Esmakordselt ajaloos tutvustavad General Motors ja PSA Peugeot Citroën oma globaalseid uudismudeleid Hiinas, täna algaval Shanghai autonäitusel. Andes märku sellest, kuidas autotööstuse raskuskese suurima turu suunas nihkub.


Kuid asi pole üksnes selles, et uue põlvkonna Chevrolet Malibu või Citroën DS-5 kummardusena hiinlastest ostjate ees just Shanghais esitlusele tulevad.

Muutuste tuuled puhuvad mõlemas suunas.

Kui GM eile oma ideeauto Buick Envisioni välja käis, oli tegemist uudse nähtusega: Hiinas kogu maailma jaoks disainitud sõidukiga.

Hiinlaste maitse mõjutab üha enam mitte vaid kohapeal kasutatavate, vaid kõikjal maailmas ringi vurama hakkavate sõiduriistade disaini. Ja eriti luksautosid.

Kuna suurim luksautonälg valitseb just hiinlaste seas, tuleb neid esmajärjekorras rahuldada.

Kui Mercedes-Benz uut S-klassi sedaani disainima asus – mis jõuab poodidesse aastal 2014 – lennutas Daimler nii Saksamaale kui USAsse 100 Hiina klienti, kel paluti auto disaini asjus sõna sekka öelda.

Samas mõjutab Hiina autobuum ka mõnede massituru masinate väljanägemist.

Nii lõi General Motors oma Hiinas populaarse sedaani LaCrosse’i tagaistme ruumikaks ja hubaseks. Sest just seal meeldib istuda paljudel hiinlastest omanikel, kes kasutavad sageli autojuhi teenuseid.

«Võttes arvesse Hiina turu suurust ja tähtsust on see loomulik samm,» ütles GMi Hiina haru juht Kevin Wale.

GMi disainijuht Ed Welburn ütleb: «Siinsed Hiina trendid mõjutavad meie brändide disaini. Samas ei tähenda see, et Hiina dikteeriks, milliste autodega Detroidis sõidetakse.»

«See on selline peenem mõju,» jätkab ta.

Welburn selgitab, et üks Buicki edu põhjuseid Hiinas – kus Buick on tõeline staatussümbol – on auto voolujoonelised kontuurid, mis mõjuvad idamaisemalt kui teised, nurgelisemad mudelid.

«Hiina ja Buicki vahele on tekkinud väga positiivne klapp, sest Buick haakub oma voolavate joonte poolest Hiina kunsti ja kalligraafiaga,» ütleb ta.

«Ma olen julgustanud meie siinseid disainereid jätkuvalt selle peale mängima ning nad on seda esteetikat [ideeauto Envisioni juures] igati rõhutanud.»

Aasia konsultatsioonifirma Dunne & Co juht Mike Dunne ütleb: «Viis aastat tagasi ei oleks keegi ette kujutanud, et Hiina turg USAst mööda läheb.»

«Aga nüüd on igati loomulik, et autod arendatakse välja Hiina klientide jaoks ja paisatakse seejärel müüki üle kogu maailma,» ütleb ta. «Eelolevatel kuudel ja aastatel näeme me seda üha enam ja enam.»

Hiina valitsusele meeldiks see väga. Unistavad nad ju sellest, et Hiinast – tänasest maailma higisest töökojast – saaks juhtiv disainistuudio, mis keskenduks innovatsioonile ja mitte pelgalt Lääne toodete kopeerimisele.

Seda eesmärki silmas pidades surub Peking praegu Lääne autofirmadele peale pärismaiste brändide lansseerimist koostöös Hiina partneritega.

Ühe sellise tõigi GM eile lagedale, nimega Baojun ehk «hinnaline hobu» – partneriteks SAIC ja Wuling.

Üks ühisettevõtte ametnik juhtis tähelepanu sellele, et Baojuni esiosa näib naeratavat. Uus trend?

Copyright The Financial Times Limited 2011.

Tagasi üles