Päevatoimetaja:
Angelina Täker

Venemaa vaguniäri sai rohelise tule, aga mõru maitse jäi suhu (4)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Vagunid.
Vagunid. Foto: Marianne Loorents

Kuigi raudteefirma EVR Cargo nõukogu andis eile kurikuulsale Venemaa vagunidiile rohelise tule, rõhutab nõukogu esimees Neeme Jõgi, et see oli tingimuslik heakskiit. Ta leiab endiselt, et tegemist on väga riskantse äriga, mille eest lasub edaspidi vastutus majandusminister Kadri Simsonil. 

Meenutame korraks, millest jutt käib. Postimees avas tänavu juuli keskel EVR Cargo ambitsioonika äriprojekti: võtta laenu, tellida Venemaa tehastest 35 miljoni euro eest vaguneid ja hakata sealset vagunipõuda ära kasutades neid suurfirmadele välja rentima.

Idee pälvis palju tähelepanu ja ka kriitikat, kuna tegemist oli esimese taolise riikliku suurinvesteeringuga Venemaale – turule, kuhu seal varitsevate karide tõttu ei kipu praegu ükski erafirma. 

Projekti esimene osa on siiski juba käivitunud, mis tähendab, et firma on ostnud ligi 18 miljoni euro eest 500 vagunit. Eelmise reede seisuga oli EVR Cargo neist kätte saanud 85 vagunit.

Kui riigifirma endine nõukogu, mida juhtis praegune rahandusminister Toomas Tõniste, kiitis Venemaa projekti heaks, siis tänavu mai lõpus ametisse astunud uus nõukogu eesotsas Neeme Jõgiga tõmbas äriplaani teisele osale järsult pidurit, leides, et see on vastuoluline ja riskantne. 

Projekti tasuvust on juba alla hinnatud

Kuu aega hiljem on Jõgi endiselt seisukohal, et riskid on suured. «Tegemist on riigiettevõte igapäeva majandustegevusest väljuva äriprojektiga, mis on väga kõrge riskiga ja mis ei vasta tegelikult firma omaniku ehk riigi poolt kehtestatud konservatiivse äri printsiipidele,» ütles Jõgi. 

Kui nädalaid tagasi ütles Jõgi, et riigifirma juhatuse, eesotsas Raul Toomsalu poolt esitatud vagunirendi äriplaan oli puudulik, siis nüüd on see paremaks muutunud. Samas hindas nõukogu äriprojekti tasuvuse oluliselt madalamaks kui oli varem kirja pannud firma juhatus. «Alguses arvati, et raha kasvab puu otsas,» ütles Jõgi.

Ta ei soovinud ajakirjanduse vahendusel rendiäri riske pulkadeks lahti võtta, aga ütles, et need on seotud eeskätt SRÜ riikidega nagu Venemaa, Valgevene ja Kasahstan, kuhu investeerimine kätkeb ohtusid. Tema sõnul sõltub riigiettevõtte välisinvesteering liiga palju globaalse transpordisektori kõikumisest ja asjaoludest, mida me Eestist kontrollida ei suuda.

Seetõttu oligi nõukogu juhi ettepanek, et äriplaani teise osa täitmisega tuleks veel oodata ja pidur maha võtta alles siis, kui esimese 500 vaguni rendiäri on end piisavalt õigustanud. 

Edasi vastutab minister Simson

Miks siis ikkagi otsustas nõukogu projektiga edasi minna? «Kahjuks ei leidnud minu ettepanek sellega veel oodata piisavalt heakskiitu,» ütles nõukogu esimees. Ta jätkas, et nüüd liigub vastutus firma omaniku esindaja ehk majandusministri Kadri Simsoni kätte.

Tema sõnul võib riik ehk omanik teha oma varaga, mida tahab. «Omanik võib vahetada aktsiaid ilusti siledaks triigitud kommipaberite vastu või teha mida iganes. Meie nõukogus ei saa seda omaniku eest otsustada,» ütles ta, lisades, et parim, mis nad teha said, oli juhtida kõigile äriplaani riskidele ja kitsaskohtadele tähelepanu. Edasine on aga juba ministri otsustada.

Seda, kas riigifirma juhtkond, omanik või teised nõukogu liikmed avaldasid Jõgile survet, ei soovinud ta kommenteerida. Kui Venemaa vagunidiil peaks vastu taevast lendama, kas siis Jõgi vastutab samuti selle eest? «Juriidiliselt ma ei vastuta, kuna viime ellu omaniku tahet. Kui omaniku otsust ei oleks, ja meie annaks heakskiidu, siis vastutaks küll. Aga seda ma poleks teinud,» selgitas ta.

Eesmärk on tabada kullasoont

EVR Cargo Venemaa äri plaani on varem kaitsnud nii ettevõtte juhatuse esimees Raul Toomsalu kui ka valitsev minister Kadri Simson. 

Toomsalu on Postimehele öelnud, et EVR Cargo eelised Venemaal on tema sõnul odav laenuraha ja vajalikud äriteadmised. Riskid on maandatud sellega, et lepingud sõlmitakse Vene firmade Euroopa tütardega ja tehingud toimuksid eurodes.  

«See pole liiga ambitsioonikas. Lisaks teeme koostööd Venemaa suurimate raudteeoperaatoritega. Meie tehing äri mõttes ei ole kuidagi kõrge riskiga. See, et meie vara sealt ära kaoks, see on võimatu,» lausus Toomsalu.

Minister Simson on rõhutanud, et oma tegevust laiendamata jätkaks EVR Cargo kahjumis ka edaspidi. «Mis puudutab EVR Cargo vaguniäri plaane, siis tegemist ei ole ju uue ärisuunaga. Ka eelmisel aastal tegeleti seesuguse renditeenusega ning siis oli ministriks reformierakondlane, » rääkis Simson. 

Lisaks pole investeering vastuolus Venemaa vastaste lääne sanktsioonidega. 

EVR Cargo

EVR Cargo on Eesti riiklik raudtee ettevõte, mille põhilisteks ärisuundadeks on kaubavedu, vedurite ja vagunite remont ning vagunite rent. EVR Cargo veerem koosneb 66 vedurist ja 2522 vagunist. Ettevõttes töötas mullu 684 inimest.

Ettevõtte kahjum langes möödunud aastal aasta varasemalt 1,8 miljonilt eurolt 189 000 euroni ning müügitulu kukkus aastavõrdluses 19,8 protsenti 51,8 miljonile eurole.

Tagasi üles