MTÜ Nähtamatud Loomad alustas munakampaaniat, millega kutsutakse rahvast üles vältima Rimi poode - kaupmeeste liidu arvates on loomakaitsjate tegevus alatu.
Suvaline märklaud? Loomasõbrad alustasid munasõda Rimiga (13)
Vaatamata Leedu veterinaar-ja toiduameti kontrollaktile, mille kohaselt kanafarmis, kust tulevad ka Rimi munad, puudusi tuvastatud ei ole, alustas MTÜ Nähtamatud Loomad eile Rimi vastase boikotiga.
Kampaania aluseks on internetis levinud materjal Leedu munatoodangust, mis kujutab endast õõvastavaid kaadreid puurikanade halbadest tingimustest. Rimi vastase petitsiooniga, mille eesmärgiks on keelustada puurikanade müük Rimi poodides, on praeguseks hetkeks liitunud 603 inimest.
Vastuoluliseks teeb ülla eesmärgi nimel võitlemine aga see, et sihikule on võetud kõigest üks pood, kuigi ka boikoti eestvedajate enda sõnul on puurikanade pidamistingimused kõikides riikides sisuliselt samad ning seega võib arvata, et ka teistes poodides müüdavad munad ei tule õnnelikelt puurikanadelt.
«Kurb asjaolu on, et Eesti säärastest farmidest ei ole isegi materjali. Seadusest tulenevad puurikanade pidamistingimused on kõigis riikides sisuliselt samad, seega Eesti «täiustatud puurides» elavad kanad puutuvad suure tõenäosusega kokku sarnaste heaoluprobleemidega. Nad ei saa end puurides piisavalt liigutada, tekivad parasiidid, kuna nad ei saa liivavanne võtta, vigastused, sulgede puudumine, luumurrud ja muu on puurispeetavate kanade igapäevanormaalsus, paraku,» selgitas kampaania üks eestvedajatest, Kristina Mering, puurikanade olukorda lähemalt.
«Rimi on hetkel kampaanias keskmeks, sest nende tõrksus kodulehel reklaamitud loomade heaoluväärtusi ka praktilistes küsimustes demonstreerida, väärib erilist tähelepanu. Lisaks on Rimi Leedu esindajad meile kirjade vältel öelnud, et Rimil ongi plaanis puurikanade munadest loobuda. Hetkel soovime näha avalikku kinnitust sellest,» vastas Mering küsimusele, miks just Rimi.
«Kampaania Rimi vastu on pretsedent, mida teised ketid kindlasti enda pihta ei sooviks. Õnneks meie kampaania eesmärk ei ole kindlasti väita, et vaid Rimi müüks puurikanade mune. Oleme kontaktis ka kõigi teiste Eesti toidukaupluste kettidega,» lisas ta.
Kuigi kampaania eestvedaja rõhutas mitmel korral, et läbirääkimisi peetakse ka teiste poodidega, konkurentide esindajad antud väidet ei kinnita.
«Selveri poole ei ole murega kanade heaolu pärast keegi pöördunud,» lausus Selveri turundusjuht Triin Kaare. «Prismaga pole keegi loomakaitsjatest seni ühendust võtnud,» tõdes ka Prisma Peremarketi kommunikatsioonijuht Piret Lankots.
Selle peale muutis juttu ka Mering ning rääkis, et kõik teised ettevõtted on plaani kohaselt kirjad koostööpalveks saamas täna, seega on mõistetav, et nende poole veel pöördutud ei ole ja neil oligi plaanis kontakti võtta just suure meediahuvi baasil.
Rimi pressiesindaja Katrin Bats väljendas kampaania koha pealt nördimust, sest tema sõnul on nad alati proovinud tarbijatele vastu tulla, kuid MTÜ Nähtamatud Loomade agressiivset suhtumist nad ei mõista.
«Rimi on kõigil oma turgudel sotsiaalselt vastutustundlik ettevõte, mis peab väga oluliseks loomade väärikat kohtlemist,» sõnas Rimi juht Vaido Padumäe kommentaariks videole, mis on väidetavalt filmitud ühes Leedu allhankija kanafarmis ning kus munade tootmisprotsess näib ebakohane.
«Meie Leedu allhankija kanafarmi on järelevalve kontrollinud ka pärast video avaldamist, aga selliseid puuduseid nagu videos, järelevalve ei tuvastanud,» kinnitas Padumäe ning lisas, et Rimi on valmis partnereid vahetama, kui selleks on vajadus, kuid nad ei tee seda kergekäeliselt, sest nad on oma valikul teinud palju tööd ning usaldavad neid.
Rimi kaitseks on välja astunud ka Eesti kaupmeeste liit. «Meile on silma jäänud MTÜ Nähtamatud Loomad eksitav ning laimav kampaania Rimi suhtes, milles süüdistatakse Rimi kauplusteketti puurikanade munade müügis ning püütakse jätta muljet, et Rimi on selles osas erandlik ning vastutustundetu jaekett. Eksitavad laimukampaaniad pole mitte ainult ülekohtused, vaid suunavad meid eemale koostööst jagatud väärtuste nimel, mis ei ole kellegi huvides,» kommenteeris lugu liidu tegevjuht Nele Peili.
Petitsiooni eestvedajate tänase kommentaari kohaselt on inimesed alanud kampaaniaga seoses avaldanud arvamust, et kui Rimi puurikanade munadest loobumise otsuse välja kuulutaks, oleks see nende mainele tohutu võit, sest siis sooviks Rimit külastada tuhanded eestlased, kes eeldavad ettevõtetelt vastutustundlikku käitumist.
«On tõsi, et puurikanade mune müüvad ka ülejäänud poeketid ja pole alust eeldada, et need munad oleks toodetud paremates tingimustes. Tegemist on tänapäeva loomatööstuse süsteemse probleemiga. Siiski on see kampaania meie hinnangul samm õiges suunas, aga probleem on laiem ja puurikanade munadest võiksid loobuda kõik poeketid,» lisasid loole oma poolse kommentaari Eesti teised loomakaitsjad, MTÜ Loomade Nimel esindajad.
Nende sõnul on probleemi juures kriitiline roll tarbijatel, kellel on võimalik teha loomasõbralikke valikuid ning munade tarbimisest loobuda või seda vähendada. Seetõttu on organisatsiooni arvates väga oluline tõsta tarbijate teadlikkust ja näidata, kuidas munadele alternatiive leida.